Europese fietsproductie met meer dan een tiende gestegen

Het voorbije jaar werden in Europa 13,5 miljoen fietsen geproduceerd. Dat betekende een stijging met 11 procent tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit cijfers van Eurostat, het Europese bureau voor de statistiek. Portugal wierp zich daarbij voor het derde jaar op rij op als de grootste fietsenfabrikant van Europa.

Opgemerkt wordt dat de interesse van de Europese bevolking voor de fiets steeds verder blijft toenemen. “De fiets bevordert niet alleen de persoonlijke gezondheid en welzijn, maar biedt tevens een goedkope manier van transport die het gebruik van de personenwagen kan vervangen”, merken waarnemers op.

“Daarmee biedt de fiets aan de consument ook een mogelijkheid om de ecologische voetafdruk van zijn verplaatsingen drastisch terug te schroeven.”

Portugal Bike Value

De onderzoekers erkennen op dat Portugal niet echt als een natie met een grote fietscultuur bekend staat, maar stellen anderzijds dat het vervoermiddel voor het land een belangrijke economische pijler vormt.

De Portugese fietsindustrie is een eeuw oud. Het is immers exact honderd jaar geleden dat in het land de eerste fietsfabriek – Fábrica Nacional de Bicicletas in Porto – zijn deuren opende. De sector was een nevenproduct van de metaalverwerkende industrie die zich in de stad Agueda, een tachtigtal kilometer ten zuiden van Porto, had ontwikkeld.

Na het einde van de Tweede Wereldoorlog concentreerde een groot gedeelte van de Portugese fietsproductie zich in deze. De sector heeft zich inmiddels onder de koepel Portugal Bike Value verenigd. Die collaboratie moet onder meer de uitvoer van de Portugese productie ondersteunen.

De export van Portuges fietsen kende vorig jaar een stijging met 39 procent. Tijdens de eerste maanden van dit jaar kon zelfs een groei met 49 procent worden opgemerkt. De export van de sector bezorgt de Portugese fietsindustrie een jaarlijks inkomen van ongeveer 594 miljoen euro per jaar.

Europese export

Portugal wordt in de ranglijst met Europese fietsproducenten gevolgd door Roemenië (2,5 miljoen exemplaren), Italië (1,9 miljoen), Duitsland (1,4 miljoen) en Polen (1,2 miljoen). België staat op een vijftiende plaats met een productie van 43.000 exemplaren. De Belgische markt wordt vooral door import uit het buitenland gekenmerkt.

Er wordt nog op gewezen dat de Europese Unie vorig jaar voor 921 miljoen euro aan fietsen naar andere regio’s heeft uitgevoerd. Tegelijkertijd werd echter een import voor 1,8 miljard euro gemeld. De Europese uitvoer van klassieke fietsen ging vooral naar het Verenigd Koninkrijk (30 procent), gevolgd door Zwitserland (21 procent), de Verenigde Staten (6 procent) en Noorwegen en Australië (5 procent).

Bij elektrische fietsen ging de Europese uitvoer vooral naar het Verenigd Koninkrijk (38 procent), Noorwegen (13 procent) en de Verenigde Staten (8 procent).

De invoer van klassieke fietsen in de Europese Unie was vooral afkomstig uit Cambodja (27 procent), gevolgd door Taiwan (26 procent), China (10 procent), Bangladesh (8 procent) en Turkije (5 procent). De import van elektrische fietsen wordt gedomineerd door Taiwan (57 procent).

Meer