Eurostar wint zestig minuten tijd op route tussen Amsterdam en Londen

Treinreizigers die met de Eurostar vanuit Nederland de verplaatsing naar Londen maken, zullen in Brussel geen paspoortcontrole meer hoeven te passeren. Daardoor kan de reistijd met zestig minuten worden ingekort. Dat is het gevolg van een akkoord dat de regeringen van Nederland, België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk hebben ondertekend.

Eurostar lanceerde twee jaar de verbinding tussen Amsterdam en Londen. Die reis zou normaal drie uur en tweeënvijftig minuten in beslag nemen. Omdat het Verenigd Koninkrijk niet tot de Schengen-zone behoort, moesten de reizigers op het traject tussen Amsterdam en Londen in Brussel nog een paspoortcontrole passeren.

Springplank

Door het nieuwe akkoord zijn nu echter controles mogelijk in Amsterdam en Rotterdam, waardoor er niet meer met een verder oponthoud rekening moet worden gehouden. Eurostar was van plan om de rechtstreekse dienst al in april te introduceren. Die ambities moesten door de uitbraak van de coronacrisis echter worden bijgesteld.

Het spoorbedrijf zegt al langer plannen te koesteren om zijn internationaal netwerk verder buiten zijn traditionele bestemmingen Parijs en Brussel uit te breiden. Onder meer Amsterdam zou daarbij een springplank naar verdere bestemmingen, zoals Berlijn of de Scandinavische steden, uit te breiden.

In juni hebben vijfentwintig Europese landen een akkoord gesloten om nieuwe internationale spoorverbindingen uit te werken. Die operatie moet een onderdeel worden van de promotie van duurzame transportsectoren.

Vliegtuig

Stientje van veldhoven, Nederlands staatssecretaris van infrastructuur, wees er bij de ondertekening van het nieuwe Eurostar-akkoord op dat de trein belangrijke ecologische troeven kan voorleggen. Een Eurostar kan immers dubbel zoveel passagiers vervoeren dan een gemiddeld vliegtuig.

De uitstoot per passagier ligt bij de trein ook gevoelig lager dan bij het vliegtuig. Onder meer op verbindingen tussen Brussel en Amsterdam en Wenen en Salzburg is het vliegtuig al door de trein vervangen.

De introductie van de Eurostar heeft bovendien een sterke invloed gehad op de vliegtuigreizen tussen Londen en Parijs. Een kwarteeuw geleden, voor de lancering van de treinverbinding, boden luchtvaartmaatschappijen tussen de twee metropolen jaarlijks 4,8 miljoen stoelen aan. Dat aanbod was vorig jaar al tot 2,7 miljoen plaatsen ingekrompen.

Mike Cooper, topman van Eurostar, had eerder al benadrukt dat de route tussen Amsterdam en Londen heel wat potentie had. Jaarlijks zouden immers ongeveer 4,3 miljoen mensen met het vliegtuig tussen de twee steden reizen.

Meer