Europese sponsormarkt is vorig jaar met een kwart gekrompen

Voetbal was ook vorig jaar de belangrijkste sponsormarkt van Europa. – John Patrick Fletcher/Action Plus/Shutterstock

De Europese markt voor sponsoring realiseerde vorig jaar een omzet van 23,63 miljard euro. Dat betekende een achteruitgang met 23 procent tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit een onderzoek van de European Sponsorship Association (ESA) en het onderzoeksbureau Nielsen Sport.

De daling moet volgens de onderzoekers worden toegeschreven aan de impact van de crisis die door de uitbraak van het coronavirus is veroorzaakt.

Muziek

Er wordt aan toegevoegd dat de waarde van de Europese sponsoringmarkt daarmee tot het laagste niveau in tien jaar is teruggevallen. Twee jaar geleden werd nog een recordomzet van 30,69 miljard euro opgetekend.

De onderzoekers merken op dat de sportsector tegenover de coronacrisis op het gebied van sponsoring nog een relatief grote veerkracht heeft getoond wanneer een vergelijking wordt gemaakt met de activiteiten in de wereld van muziek, entertainment of tentoonstellingen.

‘De Europese sportsponsoring kwam vorig jaar aan een omzet van 18,42 miljard euro’, aldus de studie. ‘Dat was een daling met 9 procent tegenover het jaar voordien.’

‘Dat verlies blijkt echter relatief beperkt in vergelijking met de achteruitgang die in andere sectoren moest worden opgetekend. Daar moest immers een halvering van 10,43 miljard euro tot 5,19 miljard worden opgetekend. Sommige sectoren werden bijzonder zwaar geraakt. De sponsoringvolumes in de muziekindustrie moesten een achteruitgang tussen 60 procent en 70 procent melden.’

De onderzoekers wijzen er wel op dat op het einde van het jaar tekenen van herstel konden worden opgemerkt. Tijdens de laatste vier maanden van het jaar werden immers meer contracten getekend dan tijdens dezelfde periode het jaar voordien.

Voetbal

‘Voetbal bleef ook vorig jaar de belangrijkste sponsoringmarkt van Europa,’ aldus het rapport. ‘Het voetbal vertegenwoordigde immers 49 procent van alle contracten die werden afgesloten.’

‘Opmerkelijk is echter de tweede plaats van gaming en esports, die in het totale pakket overeenkomsten een aandeel van 12 procent hadden. Dat was ongetwijfeld mee te danken aan de lockdowns, die de interesse in deze activiteiten deden oplopen.’ Handbal eindigde op de derde plaats, gevolgd door basketbal en rugby.

Wanneer naar de nationale markten wordt gekeken, blijkt Italië met een achteruitgang van 33 procent het zwaarst getroffen, gevolgd door Frankrijk, waar een verlies van 32 procent werd gemeld. Andere markten met een sterke inkrimping waren Ierland (26 procent), Spanje (23 procent), Duitsland (22 procent) en het Verenigd Koninkrijk (20 procent). (wdm)