Ex-CEO Google: ‘Sociale media die als megafoon dienen voor idioten en gekken was niet ons origineel plan’

De ‘uitspattingen’ op sociale media zullen er in de komende jaren waarschijnlijk toe leiden dat er een grotere regulering van internetplatforms komt.

Dat heeft Eric Schmidt, de voormalige CEO van internetzoekmachine Google, gezegd op een virtuele conferentie, die woensdag door The Wall Street Journal werd georganiseerd.

Schmidt was van 2001 tot 2011 de CEO van Google. Later werd hij voorzitter van de raad van bestuur bij Google-holding Alphabet, een functie die hij tot 2017 vervulde. Vandaag is hij technisch adviseur bij Alphabet. De Bloomberg Billionaires Index rangschikt Schmidt globaal op plaats 92, met een fortuin van 17,2 miljard dollar.

Schmidt vindt ook dat het proces rond machtsmisbruik dat de Amerikaanse overheid tegen het bedrijf is opgestart ‘misplaatst’. Wel denkt hij dat meer regelgeving zich opdringt voor sociale media in het algemeen.

‘De context van sociale netwerken, die als megafoon dienen voor idioten en gekken, was niet ons origineel plan’, aldus Schmidt. ‘Tenzij de industrie zijn zaakjes op een slimme manier op orde krijgt, wordt meer regelgeving onvermijdelijk.’

Google’s YouTube heeft geprobeerd de verspreiding van desinformatie en leugens over Covid-19 en de Amerikaanse politiek het afgelopen jaar te reduceren. Dat heeft gemengde resultaten opgeleverd. Ook Facebook en Twitter hebben de afgelopen jaren onder vuur gelegen. Veelal omdat ze racistische en discriminerende berichten online hebben laten verspreiden.

Machtsmisbruik?

Schmidt gaf ook zijn mening over de klacht voor machtsmisbruik die door het  Amerikaanse Ministerie van Justitie  tegen Google werd opgestart.

De rechtszaak is het sluitstuk van een onderzoek door de Amerikaanse overheid dat al een jaar in beslag nam. De zoekreus wordt verweten concurrenten geen vrije baan te geven om schaal te creëren. Google krijgt zo nooit serieuze concurrentie.

Zo zou het bedrijf iedereen die een telefoon met Googles besturingssysteem Android koopt, verplichten om Google-producten te gebruiken. Het betaalt ook miljarden aan concurrenten als Apple om de standaardzoekmachine te zijn op smartphones.

Volgens de dagvaarding heeft Google 88 procent van de Amerikaanse zoekmarkt in handen. Ruim 94 procent van de mobiele zoekopdrachten verlopen via zijn platform.

‘Google’s marktaandeel is niet 100 procent’

Maar Schmidt zegt ‘dat Google zo succesvol is omdat gebruikers het boven de concurrentie verkiezen, niet omdat het zijn macht gebruikt om kleinere rivalen te blokkeren.

“Ik zou voorzichtig zijn met deze argumenten. Ik ga gewoon niet akkoord met hen,” zei Schmidt. “Google’s marktaandeel is niet 100%.”

Meer