Duitsers en Italianen bundelen krachten om marktleider militaire scheepsbouw te worden

Het Duitse industrieconcern Thyssenkrupp bekijkt de mogelijkheden om zijn divisie Marine Systems (TKMS) te fuseren met de Italiaanse scheepsbouwer Fincantieri. Op die manier zou een Europees marktleider in de bouw van oorlogsschepen worden gecreëerd. Het gecombineerde onderneming zou een jaaromzet van ongeveer 3,4 miljard euro genereren.

‘Thyssenkrupp bekijkt de toekomstmogelijkheden voor zijn maritieme divisie, gespecialiseerd in de bouw van oorlogsschepen,’ betoogden waarnemers tegenover het persbureau Reuters. ‘Onder meer een joint-venture met Fincantieri, waarin beide partijen een aandeel van 50 procent zouden krijgen, zou daarbij worden overwogen.’

Schaalgrootte

Thyssenkrupp Marine Systems zou met de fusie vooral op het gebied van schaalgrootte een meerwaarde hopen te creëren. Het Duitse bedrijf is een fabrikant van duikboten en andere oorlogsschepen. Fincantieri, dat ook cruiseschepen bouwt en de Italiaanse regering als meerderheidsaandeelhouder heeft, zou zijn defensiedivisie in de joint-venture inbrengen. Die afdeling boekte vorig jaar een omzet van 1,6 miljard euro.

Fincantieri wenste op de berichten geen commentaar te geven. Een woordvoerder van het Italiaanse bedrijf gaf wel te kennen dat een consolidatie van de Europese defensiesector belangrijke voordelen zou opleveren.

Naast een mogelijk samengaan met Fincantieri zou Thyssenkrupp Marine Systems ook eventueel rekening houden met een fusie met zijn kleinere Duitse sectorgenoten Lürssen and German Naval Yards. Die laatste optie zou een grote Duitse entiteit creëren die cruciale defensietechnologie in eigen land zou kunnen houden en Duitse tewerkstelling zou kunnen garanderen.

Wereldwijd

Daniel Friedrich, hoofd van de vakbond IG Metall Küste, stelde dat een nationale consolidatie een eerste stap zou kunnen zijn om een wereldwijd marktleider in de bouw van militaire schepen te creëren.

‘Een volgende stap zou een Europese consolidatie zijn,’ aldus Friedrich. ‘Daarbij zou een synergie moeten worden gecreëerd met internationale groepen zoals het Italiaanse Fincantieri of het Franse Naval, die niet alleen Europees actief zijn, maar een wereldwijde aanwezigheid hebben uitgebouwd.’

Thyssenkrupp zou echter ook kunnen beslissen om de divisie in eigen handen te houden. Marine Systems leverde het Duitse concern vorig jaar 1,8 miljard euro inkomsten op. De divisie boekte een operationele winst van 1 miljoen euro.

Meer