Disney-CEO Bob Iger komt met meer details over plannen voor strijd tegen het delen van paswoorden van Disney+

Disney+ gaat vanaf juni beginnen optreden tegen abonnees die hun wachtwoord delen met gebruikers die daar niet voor betalen. Vanaf september zullen de maatregelen daartegen volledig op punt staan en strikt worden toegepast. Het bedrijf wil op die manier de winst die het haalt uit zijn streamingdienst vergroter, nadat eerder concurrent Netflix met succes gelijkaardige maatregelen invoerde.

De context: In februari kondigde Hugh Johnston, financieel directeur van Disney, tijdens een interne meeting bekend, dat het bedrijf eindelijk werk zal maken van de strijd tegen het delen van wachtwoorden en accounts van hun streamingdienst. 

  • De streamingdienst Disney+ is momenteel nog steeds een grote verliespost voor The Walt Disney Company. Op een bepaald moment liep dat verlies op tot 4 miljard dollar per jaar. Het laatste kwartaal bedroeg dat verlies nog 130 miljoen dollar. Disney hoopt met Disney+ tegen het laatste kwartaal van 2024 winstgevend te zijn.

Het nieuws: In een interview met CNBC heeft Disney-CEO Bob Iger daar nu meer details over bekendgemaakt. Hij sprak daarbij vooral over de timing van die maatregelen.

  • “In juni lanceren we onze eerste echte poging om het delen van wachtwoorden tegen te gaan in een paar landen en in een paar markten. Daarna zal dat verder groeien tot een volledige uitrol in september”, zei Iger.

De details: De nieuwe regels verbieden abonnees om het wachtwoord van hun account te delen met mensen buiten hun eigen huishouden. Accounts die dat blijven doen, kunnen door Disney worden stopgezet.

  • Het is voorlopig wel nog niet bekend hoe Disney+ precies zal achterhalen of gebruikers op eenzelfde account ook effectief deel uitmaken van eenzelfde huishouden.

Netflix

Met deze maatregelen volgt Disney+ duidelijk het succesvolle voorbeeld van concurrent Netflix. Zij hadden een jaar geleden ook enkele kwartalen af te rekenen met slechte cijfers en een dalend aantal abonnees. Netflix besloot daarop op te treden tegen het delen van accounts. Veel experten hadden toen verwacht dat de streamingdienst zo nog meer gebruikers zou verliezen, maar het tegendeel bleek waar. Recent kon Netflix zo zeer mooie cijfers voorleggen. De streamingdienst voegde in 2023 zelfs 30 miljoen abonnees toe.

  • “Netflix is het grote voorbeeld op het gebied van streaming. Ze hebben fenomenaal werk verricht op heel wat gebieden. Als we konden bereiken wat zij hebben bereikt, zou dat geweldig zijn”, voegde Iger eraan toe. De Disney+CEO gaf wel toe dat er geen garantie was dat hun maatregelen tegen het delen van wachtwoorden hetzelfde positieve resultaat zal hebben.
Meer