Het percentage Vlamingen dat betaalt voor Netflix stijgt van 21 naar 31 procent. En meer 25- tot 34-jarigen gooien hun klassieke televisie buiten voor een streamingdienst. Dat zijn twee interessante vaststellingen uit de nieuwe Digimeter, het onderzoek naar de trends van digitale media in Vlaanderen.
Vorige week raakte bekend dat Telenet en DPG Media de handen in elkaar slaan voor een ‘Vlaamse Netflix‘. De jaarlijkse mediastudie van onderzoeksinstituut Imec komt nu met interessante cijfers. Verschillende online diensten doen het goed in Vlaanderen: Netflix klokt af op 31 procent betalende gebruikers (+ 11 procentpunten) en Spotify strandt op 21 procent gebruikers (+ 8 procentpunten). Verder consumeert 16 procent van de Vlamingen televisie via sociale media én ook persoonlijke nieuwsapps zijn in opmars.
Het doet de onderzoekers spreken van een cruciaal punt. ‘Om succes te behalen, is een kritische massa van 12 tot 15 procent belangrijk’, zegt professor Lieven De Marez van Imec en Universiteit Gent. ‘Heel veel platforms zijn er net over of staan op hun punt om over de kloof te gaan. Het zou wel eens snel kunnen gaan in 2020’, klinkt het.
‘Wijze beslissing’
De Digimeter toont aan dat de gewoontes van de Vlaming veranderd zijn. Streamingdienst Netflix maakte de Vlaming dan wel hongerig, maar kan de honger naar lokale content zelf niet stillen. ‘Het is een heel juiste en wijze beslissing van DPG en Telenet om samen een ‘Vlaamse Netflix’ op poten te zetten’, zegt De Marez. Hij wijst daarbij op de toename in het gebruik van videoplatforms en van de websites en applicaties van zenders. 53 procent van de onderzochte Vlamingen (+ 20 procentpunten) kijkt maandelijks video via die kanalen.
De Marez doet geen voorspellingen over de slaagkansen van die ‘Vlaamse Netflix’, maar er volgt wel een waarschuwing. Volgens de professor mag de kostprijs niet hoger liggen dan die van Netflix, wat zo’n 10 tot 15 euro per maand is. En hij wijst ook op gevaren van kannibalisatie. Zo is 25 procent van de Vlaamse Netflixers ook geïnteresseerd in Disney+, dat deze zomer naar België komt. De helft van de Vlaamse gebruikers overweegt zelfs om Netflix in te ruilen.
Lineaire televisie op terugweg
De vaststelling dat 15 procent van de 25- tot 34-jarigen een ‘cordcutter’ – een consument zonder kabelabonnement – is, wil De Marez niet opblazen. ‘Niet dramatiseren, maar ook niet negeren. Dit zijn mensen die keuzes moeten maken als ze alleen gaan wonen. Hun tijd en budget is beperkt en ze vinden een Netflix- en Spotify-abonnement belangrijker dan klassieke televisie’, zegt de professor.
Ten slotte concludeert het Digimeter-onderzoek dat lineaire televisie verder op de terugweg is. In 2018 was het aantal Vlamingen dat dagelijks live televisie kijkt al gedaald tot minder dan de helft. Nu is er een verdere daling te bemerken tot 47 procent.