“Wie vandaag een maatpak draagt stelt zich bij voorbaat al defensief op. Men wil een afstand bewaren met zijn gesprekspartner en dat om zich te beschermen. Enkel wie nog actief is in een sector met een negatief imago draagt vandaag nog een kostuum: bankiers, politici en wie in een overheidsdienst werkt.” Dat zegt Laurent Thoumine, die het departement consumptie leidt bij adviesbureau Accenture, op de Franse zakenzender BFMtv.
Mannen in pak worden steeds zeldzamer in het straatbeeld. Dat vertaalt zich uiteraard in de verkopen. In 2011 werden er jaarlijks nog 3 miljoen kostuums verkocht bij onze zuiderburen. 8 jaar later is dat aantal gedaald tot 1,4 miljoen. Een daling van 58%. Dat geldt ook voor stropdassen, waarvan de verkoop tussen 2012 en vandaag meer dan halveerde, van 3 miljoen naar 1,4 miljoen. In 2012 kochten 15% van de Franse mannen op zijn minst nog één kostuum per jaar. Dit jaar is dat aantal gedaald tot 6%. Millennials hebben doorgaans 1 pak. Dat wordt even goed gedragen op een trouwfeest als op een begrafenis of sollicitatiegesprek.
Oude wereld heeft plaatsgemaakt voor de start-up nation
De prijs van een maatpak is de voorbije 7 jaar amper gestegen. Moest in 2012 gemiddeld zo’n 165 euro worden neergeteld voor een exemplaar, dan is dat dit jaar 170 euro. Geld dat vroeger aan kostuums en bijhorende accessoires werd besteed gaat nu makkelijker naar sportieve kledij en streetwear. De markt voor sneakers, t-shirts, polos en sweat-shirts blijft enkel groeien.
“Op enkele jaren heeft de oude wereld plaatsgemaakt voor de start-up nation”, aldus nog Laurent Thoumine. “Jonge managers en kaderleden hebben een informele attitude. Voor hen is het elke dag “casual Friday”. De wereld wordt vandaag gedomineerd door technologie en in dat universum is het standaard om zeker geen pak te dragen.”
Zuckerbergs “I’m sorry suit”
“Mark Zuckerberg, voor sommigen de god ter techgoden, draagt nog enkel een pak als ie ergens zijn excuses moet gaan aanbieden”, zegt Benjamin Simmenauer, die doceert aan het Franse Instituut voor de Mode. De New York Times had het in dat verband zelfs over Zuckerbergs “I’m sorry suit”. “Maar wie bij Google werkt, of in een bedrijf dat videospelletjes maakt, wordt scheef bekeken wanneer hij in kostuum opdraaft. Elke sector heeft zo zijn eigen uniform.”
Toch zijn niet alle kostuummakers negatief over de toekomst. Het succes van het Nederlandse Suitsupply moet bewijzen dat het maatpak nog niet passé is. Opgericht in 2000 telt Suitsupply vandaag 110 winkels wereldwijd. Het concept bestaat uit een aantrekkelijk en kwalitatief aanbod tegen relatief lage prijzen (250 tot 400 euro). Opvallende marketingcampagnes richten zich vooral tot de iets sjiekere stadsmens. Maar ook P. Diddy en Jeff Bezos werden al in een pak van Suitsupply gespot. Nu Zuckerberg nog.