Geschreven met branded content van ŠKODA
We zien ze steeds vaker verschijnen op onze wegen: de elektrische auto’s. De afgelopen jaren werd de aanschaf van een elektrische auto op verschillende manieren aangemoedigd. De fiscale steunmaatregelen hebben ervoor gezorgd dat de elektrische auto een stuk interessanter is geworden. Volgend jaar wijzigt er het een en ander voor wie een elektrische auto wil kopen. Hoewel een aantal steunmaatregelen worden afgebouwd, blijft de elektrische auto fiscaal gezien de interessantste keuze. Het is een van de redenen waarom onder meer autobouwer ŠKODA sterk inzet op elektrische auto’s.
Alleen elektrische auto’s hebben een fiscale toekomst
Als je als ondernemer (eenmanszaak, vrij beroep of zelfstandige in een vennootschap) aan de slag bent, kan je jouw auto fiscaal aftrekken. Het percentage dat aftrekbaar is, is onder andere afhankelijk van de CO2-uitstoot en het type brandstof. Doordat volledig elektrische auto’s geen CO2 uitstoten, zijn ze voor 100% fiscaal aftrekbaar. Dat is ook in 2023 nog steeds het geval en dat zal in de toekomst ook zo blijven. De brandstofauto’s zullen de komende jaren echter steeds minder interessant worden.
In 2026 zullen bedrijfswagens op fossiele brandstoffen zelfs helemaal geen fiscaal voordeel meer opleveren, terwijl elektrische voertuigen wel nog steeds 100% aftrekbaar zullen zijn. Het is een van de redenen waarom bijvoorbeeld ŠKODA sterk inzet op elektrische wagens voor ondernemers: eigenlijk zijn dat de enige auto’s die in België nog echt toekomst hebben. En met modellen als de ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV, een 100% elektrische SUV-coupé, bewijst ŠKODA dat hun vierwielers voldoende zuiver en elegant zijn voor de zakelijke markt.
Aftrekbaarheid van laadpalen
Voor particulieren is het aankopen en installeren van een eigen wallbox al een aantal jaar fiscaal interessant. Dit fiscaal voordeel zal de komende jaren echter worden afgebouwd. Voor zelfstandigen is dat anders. Zelfstandigen kunnen het laadstation nog steeds voor 100% in de vennootschapsbelasting inbrengen. Voor een publieke laadpaal is er momenteel nog een extra voordeel: de aftrekbaarheid van 200%. Dit wordt volgend jaar afgebouwd en zal dan nog 150% bedragen. Wees er snel bij, want ook hier geldt een uitdoofbeleid.
Voordeel van alle aard
Wie als loontrekkende een bedrijfswagen ook privé kan gebruiken, betaalt belastingen op dit zogeheten voordeel van alle aard (VAA). Het bedrag waarop je belastingen moet betalen, is afhankelijk van de leeftijd van de wagen, de cataloguswaarde en de CO2-uitstoot. Doordat een elektrische wagen geen CO2 uitstoot, betaal je sowieso minder belastingen dan bij een benzinewagen. Dit voordeel blijft in 2023 behouden. Kortom: ook voor de werknemer is een elektrische wagen fiscaal interessanter.
Verkeersbelasting
Als je een auto op de openbare weg brengt, nieuw of tweedehands, betaal je de belasting op de inverkeerstelling (BIV). Nadien betaal je elk jaar verkeersbelasting. De belastingen verschillen per gewest. In Vlaanderen betaal je helemaal geen verkeersbelasting en BIV op elektrische auto’s. Elk jaar opnieuw ben je dus fiscaal voordeliger af. In Brussel en Wallonië betaal je een minimumheffing. Ook daar is een elektrische wagen dus interessanter.
Capaciteitstarief en verdwijnen premie thuisbatterij
Volgend jaar wordt het capaciteitstarief ingevoerd. Hierdoor zal de energiefactuur hoger uitvallen als je hoge verbruikspieken hebt. Tegelijkertijd verdwijnt de Vlaamse premie voor een thuisbatterij voor wie zijn installatie na 31 maart 2023 laat keuren. Nochtans is zo’n thuisbatterij ideaal voor wie dergelijke pieken wil voorkomen.
Gelukkig zetten steeds meer autofabrikanten in op de zogenaamde V2G-technologie (vehicle to grid), waarbij de elektrische auto als een thuisbatterij kan worden ingezet. Deze technologie is in volle ontwikkeling, maar Volkswagen heeft eerder al aangegeven dat het hier met al zijn EV’s op in wil zetten. Dan gaat het niet alleen over Volkswagen zelf, maar bijvoorbeeld ook over de elektrische wagens van Audi, ŠKODA, Porsche en Cupra. En zo wordt de elektrische auto nog interessanter.