Containerrederij Hapag-Lloyd profiteert van oplopende vrachttarieven

De Duitse containerrederij Hapag-Lloyd zal dit jaar met een grote winstgevendheid kunnen afsluiten. Dat heeft het concern voorspeld ter gelegenheid van de publicatie van de resultaten over de eerste drie kwartalen van dit jaar. Hapag-Lloyd merkt daarbij op te kunnen profiteren van de stijgende transportvolumes en recordtarieven, te wijten aan de schaarse transportcapaciteit.

De nettowinst van de Duitse groep over de eerste negen maanden van dit jaar lag daarbij meer dan tien keer hoger dan dezelfde periode vorig jaar.

Aanhoudende knelpunten

Hapag-Lloyd, de vijfde grootste containervervoerder van de wereld, boekte tijdens de eerste negen maanden van dit jaar een nettowinst van 5,6 miljard euro, tegenover een positief resultaat van 538 miljoen euro dezelfde periode vorig jaar.

Het Duitse concern zegt te verwachten dat de winst ook voor de rest van het jaar op een hoog niveau zal blijven. Daarbij wordt opgemerkt dat operatoren en klanten over de hele wereld ook in de nabije toekomst met knelpunten in de bevoorradingsketen zullen moeten afrekenen.

“De uitbraak van de coronapandemie heeft de wereldwijde toeleveringsketen verstoord”, merkt Rolf Habben Jansen, chief executive van Hapag-Lloyd, op. “Terminals worden geconfronteerd met blokkades door de grote vloot schepen die zich voor de havens melden.”

“Hierdoor staan de voorraadketens wereldwijd onder enorme druk. Die situatie werd tijdens het derde kwartaal nog erger. Voor vervoerders, havens, terminals en klanten brengt dit fenomeen extra operationele lasten met zich mee.” 

Chinees nieuwjaar

Rolf Habben Jansen verwacht weliswaar enige versoepeling van de situatie begin februari, wanneer de Chinese nieuwjaarsfeesten op de kalender staan. “De coronapandemie is echter nog niet voorbij en daardoor zal ook volgend jaar in het transport geen normale activiteit kunnen worden verwacht”, waarschuwt hij.

Hapag-Lloyd meldde over de eerste negen maanden van dit jaar een omzet van 15 miljard euro. Dat betekende een stijging met 60 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat was vooral te danken aan de groei van de gemiddelde vrachttarieven, die met 66 procent opliepen tot een bedrag van 1.818 dollar per standaardcontainer (teu).

De transportkosten stegen tijdens diezelfde periode met 16 procent tot 7,4 miljard euro, terwijl de scheepsbrandstof 12,4 procent duurder werd, waardoor per ton 452 dollar diende te worden betaald.

Hapag-Lloyd beloofde in augustus al dat aan de aandeelhouders over dit jaar een gezond dividend worden uitbetaald.

(lp)

Meer