Rusland wil containertrafiek langs de Noordelijke Zeeroute met subsidies promoten

Rusland overweegt subsidies te voorzien voor containerschepen die bereid zijn om de Noordelijke Zeeroute, een doorgang door de Noordelijke IJszee, in hun vaarschema op te nemen. Met die stimulansen wil de Russische president Vladimir Poetin zo snel mogelijk op het traject een reguliere containervaart op gang brengen.

“Containervervoer is cruciaal voor de succesvolle ontwikkeling van de Noordelijke Zeeroute”, benadrukte Aleksei Chekunkov, Russisch minister voor het Verre Oosten en het Noordpoolgebied, in een gesprek met Russische media.

“Er moeten actieve maatregelen worden genomen om het gebruik van het traject op gang te brengen. De Noordelijke Zeeroute moet een wereldwijde transportcorridor worden, maar dat kan alleen indien we reguliere containertransporteren vanuit het Verre Oosten naar Moermansk of Sint-Petersburg lanceren.”

Vertrouwen

Volgens Chekunkov zullen in de beginfase subsidies nodig zijn. “De traditionele rederijen hebben immers nog steeds weinig vertrouwen in de nieuwe route”, zegt hij. De minister betoogde daarbij dat transporten langs de Noordelijke Zeeroute niet duurder mogen zijn dan het vervoer met de trein of langs het Suezkanaal.

“We mikken op een model dat al vanaf volgend jaar op een testbasis met gesubsidieerde containertransporten zal weken,” wierp Chekunkov op. “In de beginfase zullen de zendingen voor de operatoren onrendabel zijn en zal de overheid de verliezen dekken.”

Chekunkov benadrukte echter wel ervan overtuigd te zijn dat de route uiteindelijk winstgevend zal worden. “De strategische logica is om de scheepvaartvolumes en de efficiëntie te vergroten, waarna in een later stadium een keuze voor het traject winstgevend zal worden. Op dat ogenblik zal de Noordelijke Zeeroute een echt alternatief worden voor een zuidelijk traject door het Suezkanaal.”

IJsbrekers

De Russische autoriteiten voeren voor de Arctische scheepvaartroute, zowel nationaal als internationaal, actief promotie. De Russische regering streeft ernaar om de jaarlijkse volumes langsheen de route in drie jaar tijd tot 80 miljoen ton op te voeren.

Rusland is tevens vastbesloten om de route het hele jaar door operationeel te maken. Dit zou volgens Chekunkov over vijf jaar mogelijk moeten zijn gemaakt. De bouw van de nieuwe ijsbrekers van de Lider-klasse vormen een belangrijk onderdeel van dat streven. De aanwezigheid van ijs zorgt ervoor dat de route momenteel slechts een achttal maanden per jaar toegankelijk is.

De Russische president Vladimir Poetin benadrukte tijdens een recent bezoek aan een economisch forum in Vladivostok nog dat de ontwikkeling van de noordelijke zeeroute geen vertraging mag oplopen. “De route vormt ongetwijfeld de toekomst voor de internationale scheepvaart tussen Azië en Europa,” wierp Poetin daarbij op.

“Volgend jaar al moeten de eerste reguliere reizen met goederen, inclusief containers, tussen Vladivostok en St. Petersburg kunnen worden gestart om de route te testen en een basis voor rendabele transportvolumes te leggen.”

(lb)

Meer