Apps maken een groot onderdeel uit van het dagelijks leven van veel consumenten. De uitgaven aan de applicaties blijven dan ook groeien. Er wordt echter niet evenveel uitgegeven op verschillende app-hostingplatforms. Zo worden de meeste aankopen gedaan in de App Store.
Volgens gegevens die Finbold heeft verzameld, hebben consumenten in de eerste zes maanden van 2021 naar schatting 41,5 miljard dollar uitgegeven aan apps uit de Apple App Store. De uitgaven tekenden een groei op van 22,05 procent ten opzichte van een vergelijkbare periode in 2020.
De bestedingen van de App Store in de eerste helft van 2021 zijn bijna het dubbele vergeleken met de uitgaven van Android-gebruikers. Die gaven zo’n 23,4 miljard dollar uit. De Google Play-uitgaven lieten een groei zien van 30 procent op jaarbasis.
De totale uitgaven op de twee platforms stegen met 24,8 procent en kwamen uit op een totale uitgave van 64,9 miljard dollar.
TikTok, een platform voor het delen van korte video’s, mag zich de meest winstgevende app van 2021 noemen. In het eerste semester verdiende de app 920 miljoen dollar. YouTube scoort de tweede plaats, met 564,7 miljoen dollar inkomsten. Datingapp Tinder staat op de derde plaats met 520,3 miljoen dollar. Gegevens over uitgaven en de brutowinst zijn afkomstig van SensorTower.
Pandemie een zegen voor mobiele apps
De bestedingen aan mobiele apps groeiden in 2021, maar natuurlijk als gevolg van de blijf-in-uw-kot-maatregelen van de coronaviruspandemie.
Consumenten moesten plots een hoop meer apps gebruiken voor onder meer werk, school, winkelen, gezondheid, gaming en lichaamsbeweging. De bestedingen van het eerste halfjaar voorspellen dat de vraag van de consument niet zal afnemen, hoewel de meeste landen met een hoge vaccinatiegraad nu geleidelijk aan beginnen te versoepelen.
De meeste uitgaven gingen naar de gamingsector. Uit het onderzoek van Finbold blijkt dat de uitgaven in die sector met 23,88 procent zijn gegroeid. Dit jaar werd er wel 10,32 miljard dollar uitgegeven aan mobiele games.
Google Play binnenkort misschien populairder
Google Play noteerde het hoogste groeipercentage in de eerste helft van 2021 vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De App Store-uitgaven bleven wel dominant, maar Android bloeide op omdat de pandemie hardnekkig bleef in landen met een Android-dichte bevolking.
Het groeipercentage van de uitgaven voor Google Play zou ook een weerspiegeling kunnen zijn van de strijd tussen Apple en app-ontwikkelaars. Apple kreeg te maken met antitrustbeschuldigingen over de omstreden 30%-commissie voor ontwikkelaars.
Apple heeft daarom het App Store Small Business Program geïntroduceerd. Dat verlaagt de App Store-commissie van 30 procent naar 15 procent voor ontwikkelaars die minder dan 1 miljoen dollar per jaar verdienen. Om zijn dominante positie op de markt te houden, zal Apple ontwikkelaars bovendien toestaan om consumenten betaalalternatieven aan te bieden buiten het Apple-ecosysteem om.
Nieuwe uitbreidingen
Het bedrijf is ook van plan om gebruik te maken van de 5G-technologie om zijn productaanbod uit te breiden. Onlangs kondigde Apple een plan aan om 20.000 banen te creëren met een investering van 430 miljard dollar in de VS. De investeringen zullen gaan van 5G tot silicium engineering en zelfs kunstmatige intelligentie.
Opvallend is dat sommige van de best verdienende applicaties gratis te gebruiken zijn en voornamelijk afhankelijk zijn van reclame als een belangrijke inkomstenstroom, zoals TikTok. Andere apps bieden echter premiumfuncties als aanvulling op de gratis pakketten. Apps als Tinder hebben in-app aankopen via abonnementsdiensten.
De toekomst van de bestedingen aan mobiele apps
Op basis van de trend van de afgelopen twee jaar is het waarschijnlijk dat de uitgaven zullen blijven stijgen, aangezien de spelers in de sector er alles aan doen om hun klanten de beste ervaring te bieden.
Door de opkomst van nieuwe technologieën, zoals cloud streaming, zullen apps in sectoren als gaming waarschijnlijk verder groeien. Zo zal 5G-technologie in leidende markten zoals de Verenigde Staten nog een belangrijke rol spelen.
Eerder onderzoek van Finbold toont aan dat Amerikanen naar verwachting 61 miljard dollar zullen uitgeven aan 5G-smartphones in 2021. Dit bedrag is enorm, aangezien het om nieuwe technologie gaat.
(evb)