Cannabis maakt nu ook zijn opwachting in App Store van Apple

In de App Store van het technologieconcern Apple biedt voortaan ook Eaze, een Amerikaanse besteldienst voor cannabis, zijn diensten aan. Eaze is de eerste vertegenwoordiger van de cannabis-industrie die in de App Store zijn opwachting maakt. Dat werd mogelijk door een recente verandering die Apple in het beheer van zijn virtuele winkel heeft doorgevoerd.

De applicatie van Eaze stelt gebruikers in staat om alle aspecten van de levering – registratie, identificatie, productselectie, betaling en levering – naadloos op één platform af te ronden. Het bedrijf biedt zelf geen cannabis te koop aan.

Koerswijziging

“Apple heeft marihuanabedrijven lange tijd consequent uit zijn App Store geweerd”, merkt Rogelio Choy, topman van Eaze, op. “Het bedrijf heeft recent echter zijn standpunt veranderd. Dit betekent voor de legale cannabismarkt en zijn consumenten een belangrijke mijlpaal.”

“Voor de klant wordt het opnieuw gemakkelijker om cannabis op een legale manier te consumeren. Bovendien weerspiegelt deze beslissing een belangrijke ontwikkeling in de evoluerende relatie tussen de grote technologiebedrijven en de marihuana-industrie.”

Eaze heeft in de Verenigde Staten momenteel twee miljoen geregistreerde klanten, geconcentreerd in de grotere steden van de Amerikaanse staat Californië. De onderneming wil zijn activiteiten echter snel in eerste instantie naar Michigan verder uitbreiden.

In tegenstelling tot Apple biedt Android, het mobiele platform van Alphabet, in zijn online winkel nog geen mogelijkheden om in cannabis-gerelateerde producten te handelen. Android maakte twee jaar geleden nog expliciet duidelijk een verbod te hanteren tegenover programma’s die gebruikers in contact met cannabis – ongeacht de mogelijk legale status ervan – zouden kunnen brengen.

Daarbij gaf Android aan dat de ondersteuning van de verkoop van producten die tetrahydrocannabinol (THC) bevatten in strijd is met zijn beleid.

Chris Vaughn, topman van de Californische bezorgdienst Emjay, benadrukte dat de beleidswijziging bij Apple wellicht is ingegeven door de verdere legalisering van cannabis in verschillende regio’s van de Verenigde Staten.

Gespannen relatie

De technologische industrie leeft tot nu toe in een gespannen relatie met de marihuanawereld, zelfs nu een groeiend aantal Amerikaanse staten heeft besloten de verkoop van cannabis te legaliseren en te reguleren.

Facebook, dat twee jaar geleden toonde dat zijn kunstmatige intelligentie in staat is afbeeldingen met marihuana te herkennen, blijft commerciële reclame voor cannabisproducten verbieden, ook wanneer de activiteiten een legaal karakter zouden hebben.

Dat beleid heeft tevens gevolgen voor niet-commerciële cannabis-nieuwssites zoals Marijuana Moment of zelfs overheidsinstanties zoals de Massachusetts Cannabis Control Commission. “Ook hun boodschappen, hoewel ze geen cannabisproducten promoten of verkopen, worden vaak geblokkeerd”, luidt de kritiek.

De cannabismarkt heeft het voorbije anderhalf jaar een sterke groei doorgemaakt. In de Verenigde Staten zou daarbij een omzetstijging met 46 procent tot 17,5 miljard dollar zijn gemeld. Wereldwijd zou er sprake zijn van meer dan 21 miljard dollar inkomsten.

In de Verenigde Staten gaan steeds meer overheden over tot legalisering van de sector. In negentien Amerikaanse staten is recreatieve cannabis inmiddels gelegaliseerd, terwijl zesendertig andere staten een medisch programma met marihuana hebben opgestart.

(bzg)

Meer