Colruyt meldt gemengde impact van coronacrisis

Retailgroep Colruyt heeft tijdens zijn voorbije boekjaar, dat eind maart werd afgesloten, een omzet geboekt van 9,58 miljard euro. Dat betekende een stijging met 1,6 procent tegenover het jaar voordien. De winst liep met 12,9 procent op tot 431 miljoen euro. Colruyt wijst er wel op dat een aantal eenmalige elementen een concrete vergelijking bemoeilijken.

Colruyt wijst erop dat de coronacrisis ervoor heeft gezorgd dat de voedingswinkels hogere volumes konden verwerken dan het jaar voordien. Anderzijds werden non-food, foodservice en de verkoop van brandstoffen met omzetdalingen geconfronteerd.

Daarnaast is er ook een wijziging in de boekhoudregels, terwijl het voorgaande boekjaar in Frankrijk eenmalig vijftien maanden telde. Tenslotte zijn ook de cijfers van winkelketen Fiets! voor de eerste keer in de balansen opgenomen. Dat bedrijf werd immers vorig jaar overgenomen.

Op vergelijkbare basis, waarbij rekening gehouden wordt met die verschillende eenmalige elementen, realiseerde Colruyt het voorbije jaar een omzetgroei van 1,7 procent. Ook de winst is door eenmalige elementen beïnvloed. Op vergelijkbare basis is hier sprake van een stijging met 8 miljoen euro tot 380 miljoen euro.

Hamsteren

De omzet van de detailhandel steeg 1,5 procent tot 7,9 miljard euro. Bij de voedingverkoop kon een gunstige invloed worden gemeld van de coronacrisis, die immers bij een aantal consumenten aanvankelijk tot een hamstergedrag leidde. De keten Colruyt registreerde in België en Luxemburg een omzetgroei van 2,2 procent. Vergelijkbaar bleef de omzetstijging echter beperkt tot 0,7 procent.

De winkels van de merken Okay, Bio-Planet en Cru konden een inkomstengroei met 6 procent melden. Zonder eenmalige elementen kromp die stijging echter tot 3,1 procent.

De omzet van de non-foodretail steeg met 6,7 procent. Daarin zijn echter nu ook de cijfers van Fiets! opgenomen. Bij Dreamland en Dreambaby bleef de omzet nagenoeg status-quo. ‘Dat was te wijten aan de verplichte sluitingen waarmee de winkels van die merken vanaf midden maart werden geconfronteerd,’ aldus het bedrijf. ‘Zonder de impact van de coronapandemie zou de omzet met 4,4 procent zijn gestegen.’

Het brutodividend stijgt met 4 cent tot 1,35 euro.

Meer