Club Brugge en Mollie bouwen samen e-commerce slagkracht voetbalclub verder uit

Geschreven met branded content van Mollie

Club Brugge investeert sterk in het uitbouwen van zijn online fanshop om zo zijn
commerciële naam en slagkracht te verbeteren. Online betalingen zijn een belangrijk gegeven
in het hele verhaal. En hiervoor is het voetbalteam een tijdje terug in zee gegaan met fintech
Mollie. We vonden het bij Business AM een goed moment om de twee drijvende krachten
achter deze samenwerking samen te brengen voor een dubbelinterview: Aron Vanoverberghe,
Senior business development manager bij Mollie en Gauthier Vervaeke, Merchandise & E-
commerce manager bij Club Brugge.

Vervaeke (links) en Aron Vanoverberghe (rechts)


Mollie is niet zo bekend bij het grote publiek. Waarvoor staat het en wat kunt u voor
Club Brugge betekenen?

Aron Vanoverberghe: We zijn een online-betalingsprovider en hebben een platform
ontwikkeld om onlinebedrijven betalingen te kunnen laten ontvangen. Via Mollie kan een
klant onder meer zijn webshop integreren en betalingen via alle betaalmethodes die belangrijk
zijn zoals Bancontact, kredietkaarten, PayPal en eco- of cadeaucheques bijvoorbeeld laten
verlopen. Met Club Brugge werken we samen op het vlak van de webshop maar ook voor de
ticketing en het Cashless-systeem voor betalingen van aankopen in het stadion zelf. Kortom,
voor alles wat Club Brugge online doet, zorgt Mollie ervoor dat de betalingen soepel en
eenvoudig verlopen.


Waarom heeft Club Brugge voor Mollie gekozen?
Gauthier Vervaeke: Voor ons is een goede relatie en persoonlijk contact belangrijk. Wij
voelen dagelijks dat Mollie alles uit de kast haalt voor een goede dienstverlening en
opvolging. Dat gevoel moet je als klant krijgen. We werkten eerst samen met een andere
partij waar we al snel het gevoel kregen niet meer dan een nummertje te zijn. Nadat we een
tender voor een nieuwe partner hadden uitgeschreven, kwamen we bij Mollie terecht en we
voelden meteen een klik.
Het belangrijkste aan een betalingspartner is dat er nooit problemen zijn en dat is bij Mollie
het geval. Die betrouwbaarheid is nodig in de vele piekmomenten die we kennen bij het
verkopen van tickets, een shirtlancering… Mollie is ook een partner die veel aandacht heeft
voor inspirerende workshops en events waar er veel kruisbestuiving tussen e-
commercebedrijven is. Mollie investeert duidelijk in zijn klantenportefeuille.

Hoe heeft Mollie Club Brugge van zijn meerwaarde kunnen overtuigen?
Aron Vanoverberghe: Het voordeel was dat Club Brugge al ervaring had met e-commerce
en reeds met een betalingsprovider had gewerkt. We konden snel aantonen een beter
alternatief te zijn. Naast een betere service konden we ook extra kennis van de markt ter
beschikking stellen. Uiteindelijk zijn we een lokale speler die veel support biedt met een
accountmanager die de behoeftes van zijn klant goed kent. We zijn ook vernieuwend
waardoor we vaak met nieuwe oplossingen komen. En we hebben aangetoond dat we over
uiteenlopende betaalsystemen zoals het Cashless- en ticketingsysteem de nodige know how in
huis hebben.


Wat zijn grootste verschillen voor en na Mollie?
Gauthier Vervaeke: De communicatie verloopt een pak vlotter, de structuur is duidelijk
waardoor we in praktijk veel eenvoudiger aan de slag kunnen. We hebben ondertussen een
mooi partnership op verschillende vlakken uitgebouwd met de gezamenlijke drang naar
innovatie als speerpunt. Het is aangenaam om met een partij te werken die volop meedenkt en
alles faciliteert.

Hoe ziet u de e-commerce activiteiten van Club Brugge verder evolueren?

Vervaeke: Vandaag zijn we vooral Belgisch getint. We moeten de
stap naar internationale groei zetten en Mollie heeft die internationale ervaring
in huis. Belangrijk daarbij wordt ongetwijfeld de verdere uitbreiding van het
aantal betaalmogelijkheden alsook het toevoegen van betaalmethodes uit
andere landen. In Nederland is er bijvoorbeeld iDEAL en in Duitsland Sofort. Daarnaast zijn cryptomunten een nieuwe tendens in de betaalwereld. Met Mollie hebben we een partner in huis die ons hierbij kan adviseren en begeleiden.


Wat zijn de algemene tendensen op het vlak van online betaalsystemen die u ziet
opkomen?

Aron Vanoverberghe: Eerst en vooral zijn er natuurlijk de nieuwe betaalmethodes zoals
‘buy now pay later’. Bij laatstgenoemde kunt u als consument nu iets kopen en pas betalen
wanneer de goederen zijn geleverd en door de persoon in kwestie zijn gecontroleerd. Is dit
product naar wens? Zo niet, dan kan het worden teruggestuurd nog voor er werd betaald. Ook
betaalmethodes met wallets in de smartphone à la Apple Pay of Google Pay, waar uw
bankkaart aan wordt gekoppeld, nemen een hoge vlucht waardoor u als consument nog
gemakkelijker kunt betalen. We kijken ook naar crypto maar het is nog steeds een moeilijke
wereld omdat het als financiële instelling niet altijd gemakkelijk is om bij te houden wie er
effectief betaald heeft. Een andere tendens is dat vervaging van de grens tussen offline en
online, die werelden komen steeds meer samen. Het gebruik van QR-codes is een mooi
voorbeeld hiervan. Je kan via die code iets offline bestellen en dan via Mollie online betalen.
En ten slotte herhaal ik wat Gauthier reeds zei dat je als webshop vandaag veel gemakkelijker
in andere landen kunt verkopen. We bieden bij Mollie die lokale betaalmethodes aan
waardoor alles veel vlotter en gemakkelijker loopt dan vroeger.


Waarom is e-commerce voor Club Brugge zo belangrijk en waar kunt u nog
verbeteren?

Gauthier Vervaeke: Aangezien we veel van onze wedstrijden spelen in een uitverkocht
stadion, is het voor wie niet in de buurt woont best moeilijk om een wedstrijd bij te wonen.
Ook hebben best wel wat supporters in Antwerpen en Limburg, wat het voor hen minder
evident maakt om even naar Brugge te rijden voor de aankoop van een voetbalshirtje. De
uitbouw van een goede e-commerce tak spreekt dan ook voor zich zodat al onze fans snel zijn favoriete merchandise van Club Brugge in huis kan halen. Het gemak van de klant moet altijd
op één staan. Vandaag zijn er nog te veel obstakels waardoor het voor de fan soms moeilijk
wordt om iets te kopen. De gebruiksvriendelijkheid opdrijven, staat duidelijk bovenaan. In de
levermethodes kunnen we ook nog stappen zetten en ook in het persoonlijke aanbod voor
mensen die zeer trouw zijn aan de club kunnen we verbeteren. Ook duurzaamheid staat zeker
op de lijst. Uiteindelijk willen we ten allen tijde best-of-class zijn. Daarom is onze
doelstelling om bij de beste webshops van België te horen. We zijn alvast op de juiste weg
want we lanceren binnenkort, samen met Mollie en Shopify, een nieuwe webshop.


Hebt u een gedragswijziging na Covid gezien?
Gauthier Vervaeke: Er hebben heel wat fans de webshop leren kennen tijdens Covid en we
zijn hierdoor sterk kunnen groeien. Opvallend is dat we vandaag veel van die nieuwe klanten
hebben kunnen behouden. Voor de pandemie verkochten we voor 70% in de winkels en 30%
op de webshop. Vandaag zitten we op 50/50 en dat blijft ook zo. Het is aan ons om nog meer
uit die toename te halen. Marketing op maat van de persoon en niet op maat van de groep of
de massa is alvast een manier om een stap in de goede richting te zetten.


Wat is het verschil tussen een webshop voor iedereen en één specifiek naar fans gericht?
Gauthier Vervaeke: Een grote, vaste schare fans hebben maakt het makkelijker. Je weet
goed wie je klanten/kopers zijn: je club is immers voor het leven. Er is met andere woorden
geen concurrentie. De fanbasis vergroten, zeker in het buitenland, is echter een ander paar
mouwen. We passen ons aanbod ook steeds meer aan zodat we de jongsten kunnen bereiken.
We proberen tevens te automatiseren in samenspraak met andere departementen zoals
ticketing of Club Kids zodat er meer kruisbestuiving is. Elkaar verbeteren en versterken als
het ware.


Waarom is e-commerce zo belangrijk geworden in de sportwereld en ziet u het belang
nog verder toenemen?

Vanoverberghe: Het voordeel is dat je iedereen kan bereiken en je
niet meer beperkt bent tot een bepaalde fysieke locatie. Veel
voetbalclubs hebben spelers van andere nationaliteiten en dat zorgt in hun thuislanden
automatisch voor supporters. Die kunnen dan online perfect hun aankopen doen. Je kan tevens elk moment van de dag klanten bereiken. Dat betekent meer bereik en een hogere
omzet. Wat wij zien in het algemeen is dat meer en meer sportclubs, zelfs zeer kleine, starten
met een webshop om toch maar hun supporters te kunnen bereiken.


Hoe nauw verbonden zijn social media en e-commerce bij Club Brugge?
Gauthier Vervaeke: We hebben met Club Media House ons intern communicatie- en
marketingbureau met experten op het vlak van social media. Voor ons is dit een zeer sterk
kanaal om mensen kennis te laten maken met het voetbalbedrijf Club Brugge. Echter is de
interesse van de mensen daar vooral gericht op het team, maar je kan er af en toe wel een
commerciële boodschap aan toevoegen. Doe je dat echter te veel, riskeer je dat mensen
afhaken. Daarom hebben we onze eigen Club Brugge shop Instagram account gelanceerd
waarop we zuiver posten over onze merchandise. Dat is een mooie groep van 6.000 à 7.000
mensen die zeer geïnteresseerd zijn in onze inspanning op merchandise . We hebben wel nog
steeds onze ‘A-kanalen’ nodig waar alle fans in zitten om een impact te maken, dat gaan we
nooit kunnen realiseren met onze eigen Instagram account.

Meer