Chinese werven halen recordaandeel in wereldwijde scheepsbouw

China had in de wereldwijde scheepsbouw het voorbije jaar een aandeel van 47 procent. Daarmee zet het Aziatische land zijn opmars in de maritieme wereld verder. Dat blijkt uit een rapport van de  Baltic and International Maritime Council (Bimco), de grootste internationale redersvereniging ter wereld.

De analisten merken op dat China vorig jaar in de wereldwijde scheepsbouw voor de allereerste keer een groter aandeel had dan Zuid-Korea en Japan gecombineerd.

Verschuiving

“China trok aanvankelijk orders aan door voor de meest elementaire concepten, zoals bulkschepen, lagere prijzen aan te rekenen”, merkt Niels Rasmussen, analist bij Bimco, op. “Dit droeg bij tot de verschuiving van de traditionele Europese scheepsbouw naar Aziatische landen zoals Japan, Zuid-Korea en uiteindelijk China.”

“Meer recent heeft China echter geïnvesteerd in nieuwe systemen en processen om de productiviteit te verhogen. Het land begint daardoor nu ook zijn intrede te doen in de hoogwaardige, complexere segmenten van de scheepsbouw.”

“Chinese werven hebben inmiddels hun eerste grote orders voor tankers voor vloeibaar gas en cruiseschepen ontvangen. Deze sectoren worden momenteel door Zuid-Korea en Europa gedomineerd, maar China wil ook hier zijn concurrentiepositie versterken.”

Uit de cijfers van Bimco blijkt dat Chinese scheepswerven vorig jaar in totaal 14,6 miljoen gecompenseerde brutoton aan nieuwe eigenaars heeft opgeleverd. “Dat is bijna de helft van het volledige volume van 30,8 miljoen ton dat het voorbije jaar wereldwijd werd opgeleverd”, betoogt Rasmussen.

“Dat is belangrijk, want China moest vorig jaar immers afrekenen met lockdowns om de verspreiding van het virus Covid-19 tegen te gaan. Die lockdowns hebben vooral in mei vorig jaar de scheepsbouwcluster bij Shanghai getroffen. Ondanks die problemen leverde China veel grotere volumes af dan Zuid-Korea (7,8 miljoen ton) en Japan (4,8 miljoen ton).”

Het marktaandeel van China is de voorbije twintig jaar voortdurend gegroeid. Bij de start van deze eeuw had China minder dan 10 procent van de markt in handen, maar tegen het einde van datzelfde decennium was het land al de belangrijkste scheepsbouwer van de wereld geworden.

Orderboek

De scheepsbouwers hebben wereldwijd een orderboek van 109,1 miljoen ton. Chinese werven hebben 45 procent van die bestellingen in handen. Zuid-Korea, dat zich in toenemende mate op hoogwaardige segmenten zoals gastankers en schepen met een dubbele brandstoflevering toespitst, volgt met een aandeel van 34 procent op een tweede plaats. Japan heeft als derde een marktaandeel van 10 procent.

“De Chinese werven hebben ook een groot aandeel in de orders voor de meeste andere scheepstypen, maar moeten zich nog vestigen als belangrijke actoren in de sector van de gastankers”, verduidelijkt Rasmussen. “Het is echter wellicht mogelijk dat China ook in deze sector binnendringt, net zoals de Chinese werven eerder al geleidelijk orders voor ultragrote containerschepen hebben binnenhaalden.”

Tankers voor vloeibaar gas zijn momenteel in de wereldwijde scheepsbouw de tweede grootste sector. In deze categorie blijven de Zuid-Koreaanse scheepswerven met een aandeel van 79 procent marktleiders. Chinese scheepswerven hebben momenteel slechts 15 procent van de orderportefeuille voor deze tankers in handen.

Ondanks het succes van China waarschuwt Rasmussen echter dat kostenstijgingen de positie van het land op langere termijn kunnen bedreigen. “Goedkopere landen zoals Vietnam en de Filippijnen kunnen in de toekomst grotere concurrenten worden, net zoals het centrum van de scheepsbouw zich in het verleden van Europa naar Japan en vervolgens naar Zuid-Korea en China verplaatste.”

Meer