Chinees automerk Lynk komt met abonnement à la Netflix op Europese markt

De Chinees-Zweedse autobouwer Lynk & Co gaat van start op de Europese markt en ronselt vanaf deze week ‘clubleden’ die met zijn model 01 willen rijden. Dat bevestigt het zusterbedrijf van automerk Volvo aan nieuwsdienst Belga.

Het gaat om een auto die je niet kan kopen of leasen, maar waar bestuurders zich enkel op kunnen abonneren voor een bedrag tot 500 euro per maand. Het merk voorziet ook een deelsysteem, zodat de ‘eigenaar’ geld kan verdienen indien hij het voertuig af en toe beschikbaar maakt voor vrienden en buren.

Clubs

Het merk opent geen dealers of garages maar wel ‘clubs’, showrooms waar mensen zich eenvoudig kunnen inschrijven en al na enkele dagen een auto voor de deur mogen verwachten. In de clubs worden niet enkel voertuigen aan de man gebracht, er zal ook een bar zijn en allerhande duurzame spullen zullen verkocht worden. Het merk richt zich voornamelijk op moderne consumenten die het bezit van een persoonlijke auto niet essentieel vinden.

Een eerste club wordt nog deze week geopend, die primeur is voor Amsterdam, zoals eerder aangekondigd. Maar volgend jaar opent er ook in ons land minstens één club, al is het nog niet zeker of de eerste in Brussel of in Antwerpen wordt geopend. Lynk & Co wil een netwerk worden met 2.000 tot 4.000 Belgische leden in 2021.

Netflix

Het eerste model van Lynk & Co is een SUV met een 1.5 driecilinder die beschikbaar is als plug-in of normale hybride. Gebruikers kunnen geen opties kiezen, de meeste opties zijn standaard opgenomen in het voertuig, enkel de kleur: blauw en zwart. Bestuurders kunnen de auto in Europa niet kopen of leasen, maar enkel een abonnement afsluiten dat relatief eenvoudig opzegbaar is.

‘Je krijgt toegang tot een auto voor een minimumperiode van een maand, net zoals Netflix’, zegt de Belgische CEO Alain Visser. ‘Tijdens die maand gaat het er bij ons om dat je de auto deelt en zo je maandelijkse kosten verlaagt. Als je genoeg deelt, kan het zelfs tot 0 gaan of kan je er iets aan verdienen, zegt Visser.

Het systeem moet een antwoord bieden op de vaststelling dat een auto 96 procent van de tijd niet wordt gebruikt. Lynk & Co wil op die manier met een relatief beperkt wagenpark een grote groep mensen voorzien van mobiliteit als dienstverlening.

Geen productie in Gent

Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de auto in de Volvo-fabriek in Gent, die de XC-40 maakt, zou worden gebouwd. Maar omdat die auto zo goed verkoopt, was er onvoldoende productiecapaciteit in België en daarom rollen de eerste voertuigen in China van de band. De ‘Model 01’, zoals het eerste model heet, wordt in april van volgend jaar geleverd.

Hoeveel Lynk & Co-voertuigen volgend jaar op de Europese wegen zullen opduiken, is nog niet duidelijk. Visser rekent eind volgend jaar op zowat 100.000 leden, waarvan dus 2.000 tot 4.000 in België.

Meer