Carlos Tavares (Stellantis): “Er moeten wellicht meer autofabrieken dicht”

Indien de markt voor elektrische wagens met hoge kost- en verkoopprijzen moet blijven afrekenen, dreigen er nog vele autofabrieken te moeten sluiten. Dat heeft Carlos Tavares, topman van autogigant Stellantis, op de Consumer Electronics Show in Las Vegas gezegd.

Waarom is dit belangrijk?

Stellantis is de reusachtige autogroep die onder meer Peugeot, Citroën, Opel, Fiat, Jeep en Chrysler overkoepelt. Als grote baas Carlos Tavares spreekt, luistert de hele auto-industrie mee.

De essentie: De hoge prijzen voor elektrische wagen dreigen ervoor te zorgen dat de vraag naar nieuwe auto’s gevoelig lager zal liggen dan de niveaus die voor de uitbraak van de coronapandemie werden opgetekend. Die krimpende markt zal autoconstructeurs volgens Stellantis-topman Carlos Tavares verplichten om meer fabrieken te sluiten.

Hoge inflatie: De hoge inflatie verplicht een groot aantal autobouwers de verkoopprijs van hun wagens op te drijven.

  • Die maatregel is voor de constructeurs noodzakelijk om de stijgende kosten van onder meer onderdelen te kunnen opvangen.
  • Door deze prijsverhoging komt volgens Carlos Tavares echter de betaalbaarheid van de elektrische voertuigen in het gedrang. Hierdoor dreigt een aantal klanten af te haken.
  • Tavares verduidelijkte dat de kosten voor elektrische voertuigen met 40 procent zijn opgelopen. “Die meerkost moet de autosector proberen te absorberen”, beklemtoonde hij.

Krimpende winstmarges:

  • De topman van Stellantis waarschuwde er tegelijkertijd voor dat het herstel van de chipvoorraden ervoor zou kunnen zorgen dat de autofabrikanten hun prijszettingsvermogen op termijn gaan verliezen, wat kan leiden tot lagere verkoopprijzen.
  • Dat zou goed nieuws zijn voor de autokopers, maar kan sommige autobouwers in de problemen brengen, want dan dalen hun winstmarges, zeker als andere kosten blijven oplopen.

Prijsplafond bij klant: Uit een recent rapport van het bureau Deloitte bleek dat veel consumenten interesse tonen voor de aankoop van een elektrische wagen, maar zich daarbij zorgen maken over het stijgende prijsniveau.

  • Daarbij werd opgemerkt dat bijna zeven op de tien potentiële kopers van een elektrische wagen in de Verenigde Staten voor de aankoop van een volgend exemplaar niet meer dan 50.000 dollar zouden willen betalen.

Nog meer fabriekssluitingen: Stellantis had vorige maand al aangekondigd een assemblagefabriek in Belvidere, in de Amerikaanse staat Illinois, voor onbepaalde tijd stil te leggen.

  • Toen was eveneens gewezen naar de hoge kosten voor de productie van elektrische wagens. Eerder had Tavares ook al gewaarschuwd dat in Europa mogelijk tien tot vijftien autofabrieken zouden moeten worden gesloten.
  • De topman van Stellantis had daarbij tevens verwezen naar de mogelijkheid om de productie van elektrische wagens naar een goedkopere markt in onder meer India over te hevelen.
  • De Portugees herhaalde ook nu dat overal verdere sluitingen zouden mogen verwacht zolang de sector met een hoge inflatie van de variabele kosten rekening moet houden.
  • “De toenemende kosten door de elektrificatie van de markt vormen de meest cruciale uitdaging waarmee de autosector momenteel wordt geconfronteerd. Indien de markt krimpt, heeft de sector niet meer zoveel fabrieken nodig. Dan zullen een aantal impopulaire beslissingen moeten worden genomen.”

(evb)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20