1,2 miljoen Belgen betalen elk jaar 1.000 euro te veel voor hun energie

De federale energieregulator CREG roept iedereen op om minstens twee keer per jaar energiecontracten te vergelijken. Uit een analyse van de energietoezichthouder blijkt dat 1,2 miljoen Belgen 1.000 euro per jaar te veel betalen voor hun gas- en elektriciteitsverbruik.

In het nieuws: Uit een vergelijking van de CREG blijkt dat er nog steeds grote prijsverschillen bestaan tussen de goedkoopste en de duurste energiecontracten op de markt.

  • De energieregulator adviseert daarom om twee keer per jaar energiecontracten – zowel gas als elektriciteit – te vergelijken. “Uit ons onderzoek blijkt 1,2 miljoen gezinnen 1.000 euro per jaar kunnen besparen door te vergelijken”, klinkt het.

Details: De energietoezichthouder merkt op dat veel gebruikers slecht geïnformeerd zijn over hun contract.

  • Zo blijkt uit studiewerk van de CREG dat 70 procent van alle consumenten de productnaam en de versiedatum (de datum die vermeld staat op de geldende tariefkaart red.) niet kennen. “Die elementen zijn nochtans essentieel om een onderbouwde keuze te maken”, klinkt het. Je kunt die gegevens raadplegen op de meest recente tarieffiche in de klantenzone of bij het contract.
    • Waarom zijn die gegevens zo belangrijk? Kurt Hernot, adviseur bij de CREG, geeft in een gesprek met VRT NWS meer uitleg. “De prijsvoorwaarden van een contract kunnen elke maand veranderen”, verduidelijkt hij. “We zien dat hetzelfde product dat bijvoorbeeld in de loop van 2021 werd onderschreven met die tariefkaart, veel goedkoper is dan hetzelfde product met dezelfde naam dat in januari of februari van 2022 werd onderschreven. De eerste klant moet niet veranderen. De tweede klant met hetzelfde product met een hogere prijs heeft er baat bij om te zoeken naar een goedkoper product.”

Opgepast met kortingen energiecontracten

Ook dit: Veel energieleveranciers geven hun klanten kortingen. Alleen kan het soms meer dan een jaar duren voordat de consumenten die korting effectief krijgen. Dat komt bijvoorbeeld omdat er in de voorwaarden staat dat je een jaar klant moet zijn om dat extraatje te ontvangen.

  • Hernot voegt eraan toe dat de kans bestaat dat de klant tijdens die periode van leverancier verandert, of een betaling heeft gemist, waardoor die niet langer in aanmerking komt voor de korting. De aangeboden kortingen geven in dergelijke gevallen dus een vertekend beeld van hoeveel je moet betalen voor je gas- en elektriciteitsverbruik.

Tip: De CREG voegt eraan toe dat het dankzij allerhande tools zeer eenvoudig is om energieproducten te vergelijken. De regulator geeft de CREG Scan als voorbeeld.

  • “Met de productnaam en de versiemaand bij de hand ontvangt de consument aan de hand van 6 korte vragen een duidelijk resultaat”, klinkt het.
  • Daarenboven onthoudt die vergelijkingstool de gegevens en zal die je om de zes maanden een herinnering sturen om leveranciers te vergelijken.

Niet alleen de verantwoordelijkheid van de consumenten

Opgemerkt: De verantwoordelijkheid ligt bij de consument om contracten te vergelijken, maar de CREG vraagt dat ook de leveranciers een steentje bijdragen. Volgens de energiewaakhond communiceren die niet altijd even transparant over hun tarieven.

  • De regulator dringt er daarom bij de leveranciers op aan om bij hun contractuele communicatie met de klant, zowel online als op papier, duidelijk de huidige productnaam en versiemaand te vermelden.
  • “Een QR-code zou ook rechtstreeks toegang kunnen geven tot de geldende tariefkaart”, gaat de regulator verder, eraan toevoegend dat zo’n code het vergelijken nog eenvoudiger maakt.

Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn dagelijkse nieuwsbrief.


Meer