BMW wil eind dit decennium minstens 10 miljoen elektrische wagens verkopen

De Duitse autofabrikant BMW drijft zijn activiteiten rond elektrische mobiliteit verder op. De constructeur speelt daarbij in op het succes dat de volledig elektrische modellen van de Duitse constructeur tot nu toe te beurt is gevallen. Dat heeft Oliver Zipse, topman van BMW, gezegd.

BMW zal dit jaar al vijftien volledig elektrische modellen in productie hebben. Deze types bestrijken ongeveer 90 procent van de huidige marktsegmenten. Midden dit decennium zou de Duitse autobouwer volgens de eigen ambities al minstens twee miljoen volledig elektrische wagens moeten hebben verkocht.

Marktpenetratie

Daarbij zegt BMW hoge verwachtingen te stellen in de New Class die momenteel bij de Duitse autobouwer wordt ontwikkeld. Er is hier sprake van een volledig nieuwe elektrische aandrijving, die het verbruik verlaagt en de actieradius vergroot. Verdere details over de technologie werden voorlopig niet verstrekt.

Daarnaast ontwikkelt BMW een nieuwe generatie batterijcellen, die de kosten van de elektrische mobiliteit gevoelig moeten terugschroeven.

De New Class zou daarbij bovendien de marktpenetratie van de elektrische mobiliteit moeten kunnen versnellen. Eerder had BMW aangekondigd dat elektrische wagens tegen eind dit decennium minstens 50 procent van de totale verkoop van de Duitse autobouwer zou moeten vertegenwoordigen.

Maar rekening houdend met de recente evoluties en ambities verwacht BMW die mijlpaal sneller te kunnen bereiken. Dit betekent dat BMW tegen het einde van dit decennium jaarlijks meer dan 1,5 miljoen elektrische wagens zou verkopen.

Laadinfrastructuur

Die ambities zijn wel aan een aantal voorwaarden gebonden. Onder meer wordt daarbij opgemerkt dat de uitbreiding van de laadinfrastructuur wereldwijd een gelijke tred moet houden met de groei van het modellengamma en de stijgende vraag bij de klanten.

Onder die omstandigheden zou BMW tegen het einde van dit decennium al minstens tien miljoen volledig elektrische voertuigen moeten hebben geleverd.

De Duitse constructeur merkt daarbij ook nog op dat brandstofcellen op basis van waterstof vanaf de tweede helft van dit decennium een toenemend aandeel in de portfolio zullen verwerven. Over de concrete omvang van dit aandeel werden echter geen uitspraken gedaan.

BMW herhaalde tenslotte zijn standpunt voor het uitfaseren van verbrandingsmotoren niet aan een concrete deadline te willen vastbinden.

“We gaan er nog steeds vanuit dat in het begin van het decennium niet alle markten in de wereld de nodige randvoorwaarden zullen hebben vervuld om alle klanten op exclusief elektrische mobiliteit te laten overstappen”, merkt de Duitse autobouwer daarbij op.

(lp)

Meer