Autobouwer BMW verdrievoudigt jaarwinst; dankzij focus op duurdere modellen

De Duitse autofabrikant BMW heeft zijn winst voor belastingen vorig jaar meer dan verdrievoudigd. Die groei was in grote mate te danken aan hogere prijzen en aan een sterke verkoop van wagens uit de hogere prijscategorieën. Dat heeft BMW gezegd bij de presentatie van zijn jaarcijfers.

De gehanteerde strategie dreef volgens de autobouwer de inkomsten op, ook wanneer de problemen met de toeleveringsketen de productie in de fabrieken afremden.

“Consistente strategie”

BMW boekte het voorbije jaar een omzet van 111 miljard euro. Dat betekende een stijging met 12,4 procent tegenover het jaar voordien. “Dit was te danken aan een groter aandeel van auto’s met een hoog rendement in de totale afzet, positieve productmix-effecten en verbeterde prijzen”, voerde Oliver Zipse, topman van BMW, aan in een commentaar op de resultaten.

“Dit was het resultaat van een consistente strategie. BMW slaagde erin om op het juiste moment de juiste producten aan te bieden.”

De operationele winst liep daarbij op van 5,22 miljard euro naar 16,06 miljard euro. De nettowinst bereikte een recordhoogte van 12,46 miljard euro, tegenover een positief resultaat van 3,86 miljard euro het jaar voordien, toen de sector door het uitbreken van de coronapandemie werd opgeschrikt.

De leveringen van BMW, Mini en Rolls-Royce vielen tijdens het vierde kwartaal van vorig jaar – als gevolg van knelpunten in de halfgeleiderindustrie en de stijgende grondstofprijzen – met 14,2 procent terug.

De nettowinst kwam dat kwartaal nog uit op 2,25 miljard euro. Dat was wel een derde hoger dan dezelfde periode het jaar voordien, maar minder dan het positieve resultaat van 2,58 miljard euro dat tijdens het derde kwartaal van vorig jaar werd geregistreerd.

Operationele marge

BMW realiseerde vorig jaar een grotere verkoop dan alle andere fabrikanten van luxewagens. De wereldwijde verkoop van de Duitse constructeur liep – ondanks de negatieve impact van het tekort aan halfgeleiders op de productie – met 8,4 procent op tot meer dan 2,5 miljoen wagens.

Tijdens datzelfde tijdsbestek kende de binnenlandse Duitse automarkt nochtans een inkrimping met 10,1 procent.

“Deze overwinning mag worden toegeschreven aan de sterke relaties die BMW met zijn leveranciers heeft”, beklemtoonde Nicolas Peter, financieel directeur van de autobouwer. “We bevinden ons dan ook in een goede positie en kunnen over de toekomst optimistisch zijn.”

“Omdat auto’s het voorbije jaar over het algemeen schaars waren, neigde de markt naar luxemodellen met een hoog rendement“, voert de autobouwer nog aan. “Op die manier groeide de operationele marge op een jaar tijd van 2,7 procent naar 10,3 procent. Die positieve trend zette zich, ondanks de toenemende knelpunten in de aanvoer, ook tijdens de laatste drie maanden van het jaar verder door.”

(am)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20