Met de belegging van autobouwer Tesla in bitcoin manifesteert de cryptomunt zich definitief als een beleggingsklasse zoals pakweg obligaties of aandelen dat zijn. Op naar fase twee: voet aan de grond krijgen als algemeen aanvaard betaalmiddel. Niet iedereen is ervan overtuigd dat dit zomaar zal lukken.
‘Als mensen in bitcoin willen betalen, dan gaan we dat mogelijk maken. We gaan het niet aanmoedigen, maar de keuze-optie moet er zijn.’ Dat is de boodschap die zowel Mastercard als Uber de voorbije dagen de wereld instuurde.
Ook Tesla verklaarde bij zijn bitcoinbelegging van 1,5 miljard dollar in nabije toekomst bitcoin te zullen accepteren als een vorm van betaling, maar voegde daar wel twee nuances aan toe. Dat zal aanvankelijk gebeuren op beperkte basis en vooral: de wetgeving die van toepassing is, moet zo’n betaling toelaten.
De vier voorwaarden van Mastercard
Dat is ook een van de vier voorwaarden die Mastercard stelt vooraleer cryptotransacties toe te laten op zijn netwerk:
- De bescherming van de consument op het vlak van privacy en databescherming moet even hoog zijn als met kredietkaarten.
- Het moet duidelijk zijn wie er achter de bitcoinbetaling zit (‘know your customer’), om witwaspraktijken onmogelijk te maken.
- De cryptomunten zijn onderhevig aan lokale wetten en regelgeving.
- Cryptogeld moet de consumenten voldoende stabiliteit geven als vehikel om te betalen en niet om te beleggen.
De vierde voorwaarde legt het spanningsveld tussen de transactiefunctie en de beleggingsfunctie bloot. Veel particuliere beleggers zijn precies in bitcoin gestapt omwille van de grote potentiële beleggingswinsten die er te rapen zijn. De koers steeg dit jaar al van 30.000 naar 47.000 dollar.
De komst van professionele investeerders, en nu ook grote bedrijven als Tesla, drijft de belangstelling verder op, want dat verhoogt de bodem van de koers. De grote jongens gaan het toch niet laten gebeuren dat hun eigen belegging keldert, zo gaat de redenering.
Adyen is sceptisch
De grote vraag is evenwel of de grote populariteit van bitcoin zal blijven bestaan als er geen hevige jojobewegingen meer zijn en het koersverloop veel rustiger verloopt. Dat is nochtans de vierde voorwaarde die Mastercard als noodzakelijk ziet.
Het is ook het punt dat Pieter van der Does, de CEO van de Nederlandse betaalverwerker Adyen, maakt. ‘Ik vraag me af of de enorme beweging in de waarde van bitcoin cryptomunt helpt als betaalmethode’, zegt hij aan zakenzender CNBC. Hij ziet geen noemenswaardige vraag van retailers en klanten om bitcoin als betaalmethode in te voeren. ‘Bitcoin is meer een beleggingsklasse dan een betaalmethode’, concludeert hij.
Bitcoin versus Big Tech en centrale banken
Bovendien zijn er kapers op de kust. Na Facebook blijkt nu ook Amazon aan een eigen digitale munt te werken. Daarnaast zijn de digitale munten van de centrale banken, de zogeheten CBDC’s (‘central bank digital currency’), op komst.
Lees: Digitale euro wordt concreter: gratis tot grens van 3.000 euro
Een belangrijke vraag is welke digitale munt dominant gaat worden in regio’s met onstabiele lokale munten, zoals sommige landen in Latijns-Amerika en Afrika. Jay-Z en Twitterbaas Jack Dorsey zien bitcoin een belangrijke rol spelen in Afrika, maar dat is ook een van de markten waar de Facebookmunt hoopt door te breken. Of gaat China het gebruik van de digitale yuan wereldwijd exporteren?
Een zaak staat vast: bitcoin mag dan almaar meer beleggersharten gewonnen hebben, de digitale slag in betalingsland is nog maar begonnen.
Lees ook:
- Steeds meer bruggen tussen euro en bitcoin
- PayPal stapt in crypto en maakt betalen met bitcoin mogelijk vanaf 2021