Nederlandse auto vangt tijdens zijn verplaatsingen koolstofdioxide op

Studenten aan de Technische Universiteit Eindhoven hebben Zem, een prototype van een duurzame elektrische personenwagen die tijdens het rijden koolstofdioxide opvangt, ontwikkeld. De auto werkt met een speciale filter, die in staat is om koolstofdioxide uit de atmosfeer te halen.

Door de opslag van de opgevangen koolstofdioxide, die vervolgens kan worden afgevoerd, kan Zem volgens zijn ontwikkelaars een belangrijke bijdrage leveren aan de strijd tegen de opwarming van de aarde. De ontwerpers willen een patent op de filter aanvragen. 

Twee kilogram

De Nederlandse studenten willen het voertuig de volgende jaren verder op punt stellen. Bedoeling is dat de auto tijdens zijn volledige levenscyclus klimaatneutraal opereert. Zem kan over een afstand van 20.000 kilometer 2 kilogram koolstofdioxide opvangen.

“Dit betekent dat tien auto’s evenveel koolstofdioxide kunnen opslaan als een gemiddelde boom”, merkt teamverantwoordelijke Louise de Laat op. “Dat lijkt misschien niet veel, maar de totale winst wordt wel aanzienlijk indien in de toekomst elke personenwagen op de planeet met de filter zou worden uitgerust.”

Er rijden immers op de aarde meer dan een miljard personenauto’s rond. Deze voertuigen zouden met de filter in staat zijn om tijdens hun verplaatsingen netto koolstofdioxide af te vangen in plaats van uit te stoten.

“Zem bevindt zich nog maar in de eerste fase van zijn ontwikkeling”, verduidelijkt Louise de Laat nog. “We merken nu al echter dat de capaciteit van de filter de volgende jaren nog gevoelig zal kunnen worden vergroot. De afvang van koolstofdioxide is een voorwaarde om de emissies van de productie en recyclage van de wagen te compenseren.”

Momenteel is de filter van Zem na een verplaatsing van 320 kilometer verzadigd. Dan moet de opgevangen koolstofdioxide naar een andere opslagsite worden overgeheveld. De onderzoekers denken in de toekomst aan de creatie van opslagmogelijkheid op de locaties waar laadstations voor elektrische wagens zijn gevestigd. 

Industrie prikkelen

Er zijn verschillende mogelijkheden om de opgevangen koolstofdioxide verder te bewerken. Het product kan voor een opslag in ondergrondse ruimtes, onder meer van gewezen steenkoolmijnen of van voormalige olieboringen, worden afgevoerd. Anderzijds kan de koolstofdioxide ook een grondstof voor een nieuw product worden.

De onderzoekers wijzen er nog op dat ook nog andere technologieën worden gebruikt om de klimaatneutraliteit van het voertuig verder te garanderen. “De monocoque en carrosseriepanelen worden vervaardigd met 3D-printtechnieken, waardoor er bijna geen restafval achterblijft”, benadrukt het Nederlandse team.

“Daarnaast wordt er ook gewerkt met plastics die na gebruik kunnen worden versnipperd en herwonnen. Op die manier zal er van restafval nagenoeg geen sprake meer zijn.”

De ontwikkelaars zeggen hun project echter vooral te hebben opgezet om de industrie te prikkelen. “Het project toont wat er op dit ogenblik al kan worden gerealiseerd”, voeren ze aan. “Wanneer een team van studenten op een jaar tijd kan uitpakken met een auto die nagenoeg klimaatneutraal is, moeten er op dit vlak ook voor de industrie kansen en mogelijkheden zijn.”

Meer
Auto
Gocar.be - David Leclercq
Gocar.be - David Leclercq
Gocar.be - Alain De Jong
Gocar.be - Robin Van den Bogaert
Gocar.be - David Leclercq
Meer Auto