Angelina Jolie verkoopt haar belang in wijndomein Miraval, Brad Pitt blijft aan boord

De wijngroep Tenute del Mondo koopt het belang van actrice Angelina Jolie in het Franse wijndomein Château Miraval. Dat was een van de meest besproken twistappels in haar echtscheiding met Brad Pitt.

Rond het wijnmerk Miraval ontstond een heuse hype, nadat “Brangelina” zowat dertien jaar geleden van het gelijknamige kasteel hun vaste stek maakte. Jolie en Pitt kochten het Zuid-Franse domein in 2008 en trouwden zelfs een jaar of zes later in de bijbehorende kapel.

Op commercieel vlak ging het beroemde koppel een samenwerking met de wijnfamilie Perrin aan. Ze brachten witte wijnen en een rosé uit. Op het label van de flessen kwam de vermelding Jolie-Pitt en Pitt prijkte op de reclame-affiches.

Voorkooprecht

Maar sinds de scheiding van de twee supersterren, die in 2016 aangekondigd werd, was de toekomst van Miraval onduidelijk. Jolie wou af van haar aandelen, maar wou die niet afstaan aan Pitt, die een voorkooprecht had en dus elke verkoop aan een derde partij kon afblokken.

Château Miraval – Isopix

Nu is er toch een akkoord uit de bus gekomen. De wijngroep Tenute del Mondo, een dochteronderneming van de Luxemburgse drankenreus Stoli, koopt Château Miraval en het merk Miraval van Angelina Jolie, zo kondigt Stoli aan. Het overnamebedrag werd niet bekendgemaakt.

In het officiële communiqué bevestigt Stoli wel dat Brad Pitt aan boord blijft als mede-aandeelhouder. “We hebben de uitzonderlijke wijnen en het merk Miraval al lang bewonderd”, zegt Stoli-CEO Damian McKinney. “We zijn verheugd om naast Brad Pitt een positie te hebben als curatoren van hun buitengewone wijnoogsten.”

Muziekstudio

Château Miraval, goed voor 35 slaapkamers, is ook bekend van zijn muziekstudio. Onder meer Pink Floyd, The Cure, Sade, Sting en Oasis hebben er gebruik van gemaakt. Het wijnmerk bracht als eerbetoon de roséwijn Studio by Miraval uit.

(bzg)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.