AI omarmen of afstoten, dat is de keuze voor de grote mediabedrijven

De snelle ontwikkeling van artificiële intelligentie (AI) en Large Language Models (LLM’s) zoals ChatGPT stelt mediabedrijven voor de keuze: gaan ze mee in de technologiegolf en omarmen ze de technologie, of verzetten ze er zich tegen? Er zijn twee kampen ontstaan.

Waarom is dit belangrijk?

De ontwikkeling en het gebruik van AI is niet af te stoppen, maar hoe ernaar gekeken wordt, verschilt. Door het uitblijven van een allesomvattend juridisch kader rond auteursrecht nemen mediabedrijven het heft in eigen handen, met chaos tot gevolg.

Gevolgd: De relatie tussen AI en de media loopt niet altijd makkelijk.

  • In de zomer van 2023 besloten een aantal toonaangevende Amerikaanse mediabedrijven, waaronder The New York Times, The Washington Post en The Wall Street Journal, ChatGPT van OpenAI en andere AI-modellen de toegang tot hun nieuwsartikelen te ontzeggen. Daardoor konden zij geen gebruik maken van nieuwsartikelen om hun modellen te trainen en het slimmer maken van hun diensten.
  • Het idee erachter was duidelijk. Als AI z
Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Lees nu 3 artikels gratis per maand!
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen? Business AM is jouw leidraad doorheen verandering. Hol niet achter de feiten aan en maak deel uit van Vlaanderens snelst groeiende business website.
Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.
Meer premium artikelen
Meer