Grote mediabedrijven plaatsen virtuele hekken in strijd tegen AI

Enkele grote mediabedrijven, waaronder The New York Times, Bloomberg, Reuters en Disney hebben hun code aangepast zodat AI-webcrawlers (geautomatiseerde bots of scripts die het internet doorzoeken) geen toegang hebben tot hun platforms.

Waarom is dit belangrijk?

 De waarde van mediabedrijven bestaat voornamelijk uit de intellectuele eigendom die ze creëren. De bedrijven willen dit beschermen tegen AI-bots die ononderbroken het internet screenen, met als doel om hun generatieve taalmodellen te trainen.

In het nieuws: AI-vrees bij de media.

De winstgevendheid van nieuws- en mediabedrijven staat al jaren onder druk. Met de opkomst van artificiële intelligentie is er een nieuwe kaper op de kust.

  • Met een defensieve maatregel wordt nu getracht om de technologie te weren uit de archieven. Door de code van de website aan te passen, zou GPTBot, de webcrawler van OpenAI, geen toegang meer hebben tot de artikels.
  • Volgens The Guardian zou dit al door onder meer CNN, The New York Times en R
Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Lees nu 3 artikels gratis per maand!
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen? Business AM is jouw leidraad doorheen verandering. Hol niet achter de feiten aan en maak deel uit van Vlaanderens snelst groeiende business website.
Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.
Meer premium artikelen
Meer