Tenzij u onder een steen woont, heeft u ooit al gehoord van TikTok, het sociale medium dat vooral jongeren en Donald Trump bezighoudt. De grote techspelers staan te springen om TikTok te kopen, en zelfs supermarktreus Walmart lonkt. Wat is er toch zo speciaal aan de tienerapp?
De voorbije week gaf TikTok voor het eerst cijfers mee. Het Chinese sociale medium heeft 689 miljoen wereldwijde gebruikers, waarvan 100 miljoen in de Verenigde Staten en naar schatting 2,2 miljoen in België. Dat is nog steeds substantieel minder dan Facebook en Instagram, maar een groei van meer dan 1.000 procent, dat kunnen ze in Silicon Valley niet negeren.
Dus snuffelde Microsoft plots aan het Chinese fenomeen. Waarop Donald Trump, geen fan van TikTok, ByteDance tot staatsvijand bombardeerde. Uit angst voor Chinese spionage vaardigde hij een uitvoeringsbesluit uit. TikTok moet tegen midden september in Amerikaanse handen zijn of de app wordt uit de Verenigde Staten geweerd.
Waarna de strijd om TikTok pas echt losbarstte. Oracle stelde zich kandidaat, Microsoft sloeg de handen in elkaar met Walmart, Twitter keek met argusogen naar de videodeelsite. Zelfs Softbank moeide zich: de Japanners sloten bijna een alliantie tussen Walmart en Alphabet om een vinger in de pap te krijgen. Maar wat heeft ByteDance nu precies in handen? Er zitten veel tieners op TikTok, maar wat maakt van de Chinese app nu plots de graal van de tech?
Wat is TikTok?
TikTok is het liefdeskind van twee apps. De Chinese app Douyin bestaat al sinds 2016 en doet min of meer wat TikTok nu doet, maar is op de Chinese markt gericht. Er kwam een buitenlandse versie, TikTok. In 2017 kocht ByteDance het toen al razend populaire Musical.ly. Die vergelijkbare app moest de Amerikaanse markt aanboren.
De twee gingen samen en TikTok bleef als merknaam. In essentie is die sindsdien niet veranderd. Filmpjes van maximum 15 seconden worden naar de kijker geduwd in een soort eindeloze stroom. U kan reageren, liken en delen en het algoritme leert daaruit bij wat u leuk vindt en pusht relevante content.
Waarom TikTok?
Maar waarom is iedereen plots zo’n fan van TikTok, terwijl vergelijkbare diensten bij concurrenten Facebook en diens dochter Instagram niet werken? Facebook probeert met Reels het tegenoffensief in te zetten, maar dat lijkt weinig succes te hebben.
Daar zijn twee redenen voor, zegt Bart De Waele, CEO van marketingbureau Duke and Grace, aan Business AM. ‘Eerst en vooral zijn Facebook en Instagram respectievelijk tekst en foto eerst. Ze vertrekken vanuit een statusupdate en dan voeg je daar video aan toe. Maar TikTok is gemaakt om direct video te zetten en die evolutie naar video is al enkele jaren bezig.’
‘De andere sociale media lopen op dat vlak achter en proberen dat te compenseren met wat kunst- en vliegwerk. Maar dat is alsof je een slechte veranda aan een huis plakt en dat werkt niet’, zegt De Waele.
Maar dat is niet de enige reden. ‘Daarnaast heeft TikTok een ontzettend sterk algoritme ontwikkeld dat nieuwe contentmakers beloond. Facebook en Instagram bouwen op uw huidige sociale netwerk. U moet dat langzaam maar zeker uitbouwen. TikTok werkt anders en duwt uw content eerst naar pakweg 10 mensen. Als er veel reactie komt, wordt het naar 100 mensen gepusht enzovoort. Zo bereikt u op korte tijd veel mensen en dat vliegwieleffect is heel belangrijk voor zowel de kijkers als de contentmakers.’
Hoe verdient TikTok geld?
Dat is waarom TikTok populair is. Veel kijkers, veel makers, een grote populariteit. Maar dat betekent nog geen verdienmodel. Ook daar heeft De Waele echter een verklaring voor. ‘Bij Facebook en Instagram breekt reclame toch nog altijd in, terwijl TikTok, met al zijn video’s, reclame op een natuurlijke manier integreert.’ Er zijn ook geen pauzes op TikTok. Eens je in dat zwarte gat valt, ben je snel enkele uren kwijt.
‘Dat maakt TikTok op dit moment belangrijker voor reclamemakers dan Facebook of Instagram. Het is ook puur entertainment en daardoor vergelijkbaar met televisie. Daarbij bereik je op dit moment vooral een jongere demografie, maar binnen enkele jaren zitten zij ook in die belangrijke groep voor adverteerders.’
Lees ook: