Ook Twitter besnuffelt TikTok

TikTok
TikTok. – Isopix

Ook Twitter zou kandidaat zijn om TikTok over te nemen. The Wall Street Journal weet op basis van anonieme bronnen dat de microblogsite voorbereidende gesprekken heeft gehad met Bytedance. Dat is de Chinese groep die eigenaar is van de razend populaire video-app. Twitter zou enkel de Amerikaanse activiteiten van TikTok willen bemachtigen.

Zowat alle Amerikaanse techreuzen zijn al genoemd als potentiële overnemers van app waarmee jongeren korte gepersonaliseerde video’s delen. Microsoft heeft als enige bevestigd dat het volop voor de aankoop gaat.

Vooral de Amerikaanse activiteiten van de app staan in de vitrine, aangezien Donald Trump een presidentieel decreet heeft getekend dat TikTok de facto verbiedt in de Verenigde Staten. Vooral de Chinese eigenaar Bytedance is een doorn in het oog voor de Amerikanen. Volgens de regering Trump zijn Amerikaanse gebruikersgegevens niet veilig voor Chinese inlichtingendiensten zo lang die data in handen zijn van een Chinees bedrijf. Trump moedigt een verkoop aan een Amerikaanse eigenaar aan, zolang de Amerikaanse overheid ook langs de kassa mag passeren.

David tegen Goliath

Het is onduidelijk of Twitter daadwerkelijk doorzet met de verkoop, schrijft The Wall Street Journal. De zakelijke krant citeert verschillende anonieme bronnen die dichtbij de gesprekken staan. Microsoft is namelijk al verder in de onderhandelingen. Twitter is ook een pak kleiner, waardoor het niet evident zal zijn om genoeg geld bij mekaar te krijgen om de app te kopen.

Een overname door Microsoft zou tussen de 10 en de 30 miljard dollar waard zijn, volgens nieuwszender CNBC. Het hangt ervan af of de Amerikaanse techreus enkel de Amerikaanse, dan wel de globale activiteiten van TikTok wil verwerven. Ter vergelijking: de beurswaarde van Twitter is zo’n 29 miljard dollar, die van Microsoft is zo’n 1.600 miljard dollar. 

Maar de kleinere omvang van Twitter zou een voordeel kunnen zijn, zo redeneert het sociale mediabedrijf. Zo zou de mededingingswaakhonden minder struikelen over het effect op de eerlijke concurrentie, dan wanneer een techkolos zoals Microsoft de video-app binnenhaalt. 

Twitter noch TikTok wensten commentaar te geven op het artikel in de Amerikaanse zakenkrant.