De Europese Unie streeft ook op het gebied van digitale data naar een eengemaakte markt. Het initiatief moet de dominantie van grote Amerikaanse concerns – zoals Facebook, Google en Amazon – helpen bestrijden.
Dat schrijft het persbureau Reuters, dat een voorstel terzake van de Europese Commissie heeft kunnen inkijken. Het voorstel zou midden februari worden voorgesteld.
Wurggreep
‘Het voorstel onderstreept de vastberadenheid van de Europese Unie om zich los te maken uit de wurggreep die de grote Amerikaanse technologiebedrijven op grote hoeveelheden data hebben,’ aldus Reuters. ‘Bovendien moet de ingreep Europese aanbieders toelaten beter de concurrentie met Chinese rivalen aan te gaan.’
‘Vandaag beheert een beperkt aantal grote technologiebedrijven een groot deel van de data in de wereld. Dat is een grote zwakte voor datagestuurde bedrijven die – ook in Europa – ontstaan, groeien en innoveren. Maar er liggen hier ook enorme kansen. ‘
Het document onderstreepte ook de urgentie van de komende taak. ‘Concurrenten zoals China en de Verenigde Staten innoveren snel en verspreiden hun concepten rond de toegang en het gebruik van data over de hele wereld,’ aldus het voorstel.
‘Europa beschikt echter eveneens over enorme hoeveelheden industriële en professionele gegevens en technologische innovatie. Dat kan ook het Europese bedrijfsleven grote kansen bieden.’
Barrières
Het is volgens het voorstel de bedoeling om een Europese dataruimte te creëren. Een echte interne markt voor data, dus. Mogelijke ingrepen zijn de introductie van nieuwe regels op het gebied van grensoverschrijdend datagebruik, interoperabiliteit en normen rond productie en duurzaamheid.
Anderzijds moeten een aantal belemmerende barrières kunnen worden weggenomen. De Europese Commissie wil ook voorkomen dat grote online platforms eenzijdig voorwaarden kunnen opleggen voor de toegang en het gebruik van data of voor zichzelf onevenredige voordelen kunnen creëren.