Een hogere productiviteit, betere voorspellingen en lagere kosten. De voordelen van artificiële intelligentie binnen een bedrijf liggen voor de hand. Maar IT-dienstverlener Insight waarschuwt voor een schaduwzijde.
In het nieuws: Uit een bevraging van Insight bij 150 Belgische bedrijven blijkt dat slechts 5 procent AI geïntegreerd heeft in de eigen IT-processen.
Let wel: Dat wil niet zeggen dat onze ondernemingen niet met generatieve AI – kunstmatige intelligentie die leert nieuwe content (zoals beelden, teksten of audio) te creëren – aan de slag zijn. Zowat 77 procent van de ondernemingen gebruikt zulke AI-tools, met op kop ChatGPT, voor Microsoft Pilot.
Grafiek: Welke tool voor generatieve AI gebruik je het meest?

Het gevaar: shadow-IT, het massale gebruik door het personeel van open – en vaak gratis – apps die niet door de eigen IT-dienst goedgekeurd zijn. Zulke apps kunnen echter, voor je het goed en wel beseft, als een spons gevoelige bedrijfsinformatie opzuigen.
- Een bekend voorbeeld is een softwarecodelek bij Samsung. De programmeurs hadden aan ChatGPT gevraagd om oplossingen voor softwarebugs voor te stellen, maar lekten daarbij per ongeluk vertrouwelijke code naar de chatbot, die de code meteen in zich nam en kon repliceren in antwoorden aan andere gebruikers.
- Uit de enquête van Insight blijkt dat veel bedrijven zich grote zorgen maken over de snel evoluerende cyberdreigingen, maar toch niet meteen pro-actief maatregelen nemen.
👉 “Wanneer medewerkers open AI-toepassingen zoals ChatGPT gebruiken, kunnen ze onbedoeld gevoelige gegevens delen met een publieke database”, “, waarschuwt Insight, dat natuurlijk ook een beetje voor de eigen winkel spreekt. “Daarom moeten bedrijven AI echt wel integreren in hun processen en de medewerkers toegang geven goed beveiligde oplossingen.”