CEO Chris Peeters: “Transformatie van Bpost is hoe dan ook nodig, los van het krantencontract”

CEO Chris Peeters: “Transformatie van Bpost is hoe dan ook nodig, los van het krantencontract”
Bpost-CEO Chris Peeters in de Kamercommissie Overheidsbedrijven -foto Nicolas Maeterlinck/Belga/AFP via Getty Images

De werkgelegenheid bij Bpost komt onder druk te staan door twee uitdagingen, zo bleek uit een toelichting van de nieuwe CEO Chris Peeters in de Kamer. Op korte termijn is het uitkijken hoe Bpost het verlies van zijn monopolie op de krantenbedeling zal verwerken. Maar daarnaast is er de snelle erosie van de klassieke brievenpost.

De cruciale vraag: “Hoe gaan we zorgen dat iedereen in de boot kan blijven?”, zo formuleerde CEO Peeters de uitdaging. Bpost telt in België circa 25.000 werknemers, waarvan 15.000 postbodes. “Dit bedrijf heeft hoe dan ook een transformatie nodig, die losstaat van het krantencontract”, zo verklaarde hij.

Op korte termijn: Het subsidiesysteem voor de persbedeling, waar Bpost jarenlang van profiteerde, loopt zoals bekend midden dit jaar af.

  • Volgens Peeters is het nog voorbarig om nu al te spreken over een herstructurering. “Maar het is als management wel onze taak om op alle scenario’s te anticiperen”, zo herhaalde hij de boodschap die hij ook in enkele kranten lanceerde.
  • “De uitgevers zijn aan zet. Zij zullen de volumes toekennen aan Bpost of een andere partij. Pas als dat duidelijk is, kunnen we de gevolgen voor de werkgelegenheid inschatten. We doen alles om zoveel mogelijk volume binnen te halen en jobs te behouden.”

Op lange termijn: Het eventuele sociaal plan dat aan de uitdoving van het krantencontract hangt, mag evenwel niet verward worden met de bredere transformatie die volgens hem nodig is, zo beklemtoonde Peeters.

  • Peeters: “De brievenpost daalt met 8 à 10 procent per jaar. Dat is heel zichtbaar voor onze mensen in de sorteercentra, dat merken onze postbodes zelf ook.”
  • Bpost heeft daarom dringend nood aan nieuwe groei-activiteiten die de daling van de klassieke activiteit opvangen, vindt de CEO, die nog opmerkte dat veel innovatieprojecten intern bleven haperen door de onrust rond het bedrijf in de voorbije jaren.
  • Een uitzondering: na een testfase introduceert Bpost in heel België digitale afwezigheidsberichten, zo kondigde het bedrijf tijdens de hoorzitting aan. Wanneer een klant bij de levering van zijn online bestelling niet thuis is, zal de postbode geen papieren afwezigheidsbericht meer achterlaten in de brievenbus. Je krijgt een mailtje of een berichtje via de app.

Flexibiliteit

Ingezoomd: Peeters heeft de ambitie om het bedrijf “op een sociale manier te transformeren” en wil werk maken van meer flexibiliteit in de arbeidsorganisatie.

  • Peeters wil af van de “rigiditeit” in de huidige contracten als het gaat om werkuren en gaf het voorbeeld van co-ouders: “Ik kan me voorstellen dat een co-ouder wat minder in de week wil werken om meer bij de kinderen te zijn en in de week daarna veel meer uren wil werken.”
  • Hij is ervan overtuigd dat op dat vlak “win-win” veranderingen te behalen zijn voor de werkgever én de werknemer en wil daarover met de vakbonden overleg plegen.
  • De CEO hoopt ook dat werknemers openstaan voor functiewijzigingen, bijvoorbeeld van postbode naar chauffeur, zodat ze “mee-evolueren met de noden van het bedrijf”.
  • Nog een manier om een harde herstructurering te vermijden, is het verschuiven van personeel naar andere overheidsdiensten of naar het leger, waarmee momenteel een proefproject loopt. “Maar wel steeds op vrijwillige basis”, zegt Peeters daarover.

Opmerkelijk: De CEO heeft ook plannen om de postkantoren verder uit te bouwen tot “multidienstenkantoren”, waar burgers terechtkunnen voor basisvragen over hun belastingen, ziekenfonds of andere administratieve kwesties. “We zien dat daar nood aan is, bijvoorbeeld na het wegvallen van het gemeentehuis bij de fusie van gemeenten. Maar we gaan die diensten wel afbakenen. We gaan geen broodjes verkopen.”

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.