Ben jij mee met verandering?
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen.
Business AM is jouw leidraad doorheen verandering.
Hol niet achter de feiten aan en kies voor één van onze abonnementsformules.
De stijging van de voedselprijzen en de tekorten aan een aantal producten baren de meeste Europese consumenten zorgen. Dat blijkt uit onderzoek van een consortium van universiteiten in Europa, geleid door de Aarhus Universitet in Denemarken en het European Institute of Innovation and Technology (EIT Food), gebaseerd op een enquête onder vijfduizend mensen in tien Europese landen.
De onderzoekers kwamen daarbij tevens tot de vaststelling dat volgens vele consumenten de last van de problemen oneerlijk worden verdeeld.
Waarom is dit belangrijk?
De meeste Europese consumenten zijn van mening dat de uitbraak van de oorlog in Oekraïne de voedselprijzen in Europa heeft opgedreven. Om aan tekorten en hogere prijzen het hoofd te kunnen bieden, beslissen veel consumenten om op voedsel te bezuinigen. Daarbij worden verschillende strategieën gehanteerd.
Kostenbesparingen: Consumenten vinden dat vooral bij dierlijke producten met grote prijsverhogingen moest worden afgerekend.
Daarbij verwijst 55 procent naar hogere prijzen voor rood vlees, gevolgd door vis (52 procent) en zuivel (51 procent). Dit heeft ertoe geleid dat 37 procent van de ondervraagden zegt minder rood vlees te kopen, terwijl telkens 33 procent de aankoop van vis en gevogelte heeft beperkt.
Andere kostenbesparende gedragingen zijn de overstap naar goedkopere merken en
Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Abonneer je nu op Business AM!
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen? Business AM is jouw leidraad doorheen verandering. Hol niet achter de feiten aan en maak deel uit van Vlaanderens snelst groeiende business website.
De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.