5 cijfers die de ravage in de reisindustrie illustreren

Een van de meest getroffen sectoren van het vermaledijde coronavirus is de reisindustrie. De vijf onderstaande statistieken geven aan dat 2020 voor touroperators, hotelketens en vliegtuigmaatschappijen een annus horribilis was.

Volgens cijfers van de Wereldhandelsorganisatie  (WTO) hangt een tiende van alle jobs in de wereld af van het toerisme. Achter die cijfers schuilen dan ook heel wat menselijke drama’s.  

1. Internationaal reizen stortte in elkaar met een daling van 75 procent

Terwijl in 2019 nog 1,5 miljard reizigers met hun trolley door de luchthavens slenterden, was dat aantal tot nog geen 500 miljoen verschrompeld in 2020. De grootste val vond plaats tussen maart en mei 2020 toen 80 procent van de landen hun grenzen sloten. 

Er is de ijdele hoop dat dit segment zich snel herpakt na de pandemie. De stijgende vastgoedprijzen van vakantiebestemmingen dicht bij huis zijn een duidelijke aanwijzing dat het internationale reizen nog lang zal kampen met de gevolgen van deze crisis.

2. In april 2020 reisden er 94 procent minder passagiers met het vliegtuig dan in april 2019

Terwijl de groei de laatste tien jaar 6,5 procent per jaar bedroeg, daalde het aantal vliegtuigpassagiers met meer dan 66 procent in 2020. Als we de binnen- en buitenlandse passagiers bij elkaar tellen, ging het aantal reizigers van 4,5 miljard naar 2,4 miljard. Na de historische crash in april 2020 is het verkeer geleidelijk beginnen toenemen, vooral in China en Rusland waar het aantal lokale passagiers terug op het niveau zit van 2019.   

3. 79 procent van de zakenlui annuleerden hun reis in businessclass

‘Businessclass’ ontstond in de jaren ’70. Luchtvaartmaatschappijen creëerden deze nieuwe klasse tussen ‘first’ en ‘economy’ om het groeiende aantal zakenlui een aparte dienst aan te bieden. 

Dit segment groeide in de laatste 50 jaar verschroeiend hard en maakte in 2019 ruim 25 procent uit van de 1.500 miljard dollar die aan reizen werd gespendeerd in de wereld. Het gaat hier over de totale sector, inclusief hotel- en restauratie-inkomsten.

Voor maatschappijen als KLM of Lufthansa is het belang nog veel groter.  10 procent van de tickets die ze verkopen zijn zakentrips. Ze maken echter 40 procent van de inkomsten uit en 80 procent van de winst. Deze inkomsten verdwenen als sneeuw voor de zon. 

Uit polls blijkt dat 79 procent van de zakenlui hun zakentrip hebben geannuleerd of uitgesteld in 2020. Heel wat experten vrezen dat deze sector ook na het einde van de pandemie niet meer zal terugkeren op het oude niveau. Bill Gates gaat uit van een permanente daling van 50 procent.

4. De luchtvaartmaatschappijen maakten een gezamenlijk verlies van 118 miljard dollar  

Wereldwijd haalden de luchtvaartmaatschappijen een omzet van 872 miljard dollar in 2019. In 2020 bedroeg die omzet nog slechts 340 miljard dollar. De resultatenrekeningen kleuren dan ook bloedrood. 

Terwijl de operationele winst in een normaal jaar 50 miljard dollar bedraagt voor de totaliteit van de sector, tekende ze in 2020 een verlies op van 118 miljard dollar. Voor heel wat maatschappijen blijft de cash burn onverbiddelijk doorgaan. 

Mocht er geen overheidssteun zijn, dan zouden al heel wat maatschappijen failliet zijn gegaan. Volgens insiders is er in de toekomst alleen nog plaats voor low cost-maatschappijen zoals Ryanair en ‘legacy carriers’ zoals Air France die te groot zijn om te falen en dus altijd in leven zullen worden gehouden door de overheid. 

5. Het bnp van heel wat landen kreeg een knauw 

Het toerisme is na de Tweede Wereldoorlog wereldwijd een van de snelst groeiende sectoren gebleken. De industrie is zo groot geworden dat de crash in 2020 – waar we een daling noteerden van 72 procent in de eerste 10 maanden – de totale inkomsten slechts terugbracht naar het niveau van 1990. 

Dit belet niet dat de impact voor heel wat landen enorm bleek, zeker voor de landen die zeer afhankelijk zijn van het toerisme. Thailand genereert 18 procent van haar bruto nationaal product (bnp) en Aruba zelfs 75 procent via het toerisme.  Maar ook landen zoals Frankrijk en Spanje hangen respectievelijk voor 11,8 procent en 7,4 procent af van de reisindustrie. Ze deelden allen in de klappen.

… En dan is er nog Elon Musk

Een artikel in de zakenwereld is nooit compleet zonder Elon Musk. Ook hier heeft de Zuid Afrikaanse duizendpoot mega-ambities. SpaceX wil met haar gigantische Starship-raket in de toekomst tot honderd reizigers van New York naar Shanghai brengen in 39 minuten! (am)

Meer