De zakenreiziger, a.k.a ‘de cashkoe van de reissector’, is niet meer

Zakenreizen – goed voor een omzet van 1.500 miljard dollar op jaarbasis – liggen sinds maart zo goed als stil. Als telewerken ons één zaak heeft geleerd, is het dat vele bedrijven zakenreizen voortaan in de kolom ‘niet-essentieel’ zullen parkeren. De gevolgen voor de sector zijn dramatisch. Want samen met de zakelijke reiziger verdwijnt tot nader order ook de ‘cashkoe’ van de sector uit circulatie.

Een paar cijfers

  • Zakenreizen vertegenwoordigen amper 10 procent van alle vliegtuigreizen, maar zijn goed voor 55 tot 75 procent van de inkomsten. Zakenreizigers zijn namelijk bereid meer te betalen om business class of premium class te vliegen en zijn vaak genoodzaakt meer geld op te hoesten om een last minute ticket te bemachtigen.
  • Op de piek van de crisis annuleerden bedrijven zowel in de VS, Europa en Azië 94 tot 99 procent van hun zakelijke reizen.
  • Zakenreizigers zijn ook meestal hotelklanten. Werd in februari nog 65% van de Amerikaanse hotelcapaciteit gebruikt, dan was dat in april gedaald tot 22 procent, om in juli terug te stijgen tot 46 procent.
  • Ketens als Marriott en Hilton halen 70 procent van hun inkomsten uit boekingen door ‘business travelers’ gemaakt. 
  • Amerikanen maakten in 2019 ruim 464 miljoen zakenreizen.
  • Bonus: Apple boekte pré-corona dagelijks 50 business class seats op de lijn San Francisco – Shanghai. Goed voor 35 miljoen dollar op jaarbasis of minder dan een kwart van de 150 miljoen dollar die Apple jaarlijks aan zakenreizen spendeert.

CEO Delta: ‘Niveau pré-corona komt nooit meer terug’

Volgens sectorkenners zal het jaren duren vooraleer er opnieuw zoveel voor zaken wordt gereisd als dat pré-corona het geval was. Adviesbureau McKinsey schat dat de hotelbezetting niet voor 2023 opnieuw op het peil van voor de pandemie komt. Ed Bastian, de CEO van Delta Airlines, dat 50 procent van zijn inkomsten uit zakenreizen haalt, denkt zelfs dat het pré-corona niveau nooit meer gehaald wordt.

Op de Franse zakenzender BFMtv zei Alexandere de Juniac, de baas van de luchtvaartorganisatie IATA, woensdag dat de luchtvaartsector vorige week 36 procent van zijn pré-coronaniveau heeft heroverd. Tijdens de piek van de crisis lag dat rond de 10 procent. 

De financiële situatie van de luchtvaartmaatschappijen noemde de Juniac ‘apocalyptisch’. Hij gaf het voorbeeld van Lufthansa, dat dagelijks 30 miljoen dollar uitgeeft. Daar tegenover staan inkomsten die zo goed als verwaarloosbaar zijn. 

Zakenreis blijft de grondslag van de persoonlijke relatie

Isopix

Als er al sprake is van een herstel in de sector dan gaat het voornamelijk over vakantiereizen. Bedrijven zullen zakenreizen de laagste prioriteit toekennen tot er een vaccin is. Maar verdwijnen zullen ze niet. Want de zakenreis blijft de grondslag van het sociaal kapitaal of de persoonlijke relatie, iets wat moeilijk via videoconferentie kan worden opgebouwd. Het belang van die persoonlijke relaties mag niet worden onderschat. Want ze geven vaak de doorslag bij zakelijke transacties.

Grootste slachtoffer wordt daarom wellicht de eendaagse zakenreis. ’s Morgens even naar Madrid vliegen on daar een vergadering bij te wonen is voltooid verleden tijd. Trans-Atlantische en intercontinentale reizen zullen – eens er een vaccin is – wel opnieuw worden ondernomen.

Goed nieuws is er voorlopig enkel voor de autoverhuursector. Daar is de gemiddelde huurtijd van een wagen gestegen. Eerder dan te vliegen lijken vele zakenreizigers bereid meer kilometers met de wagen af te leggen.

Meer