3 redenen waarom sterbelegger Cathie Wood niet in hyperinflatie gelooft

Cathie Wood, oprichter en CEO van Ark Invest, heeft maandag Twitter-baas Jack Dorsey’s theorie over hyperinflatie weerlegd. Volgens haar zijn er drie factoren die “de door de toeleveringsketen veroorzaakte inflatie zullen beteugelen.”

Waarom is dit belangrijk?

Op 22 oktober tweette Twitter-CEO Dorsey: "Hyperinflatie gaat alles veranderen. It's happening." De tweet ging viral; meer dan 73.000 likes en 25.000 retweets. Opmerkelijke commentaren waren onder andere MicroStrategy-CEO Michael Saylor die zei dat Bitcoin de oplossing is voor inflatie en econoom Peter Schiff, die, als vanouds, Bitcoin afkraakte en goud aanprees.

Cathie Wood heeft maandag op Twitter drie deflatoire factoren beschreven die de angel uit de hyperinflatie zullen halen, als reactie op Jack Dorsey. Haar optimistisch betoog volgde minder dan 72 uur nadat Dorsey alarm sloeg over stijgende prijzen. Dat berichten Amerikaanse zakenmedia als CNBC en Business Insider.

Misvatting

Wood, de oprichter en CEO van Ark Investment Management, weerlegde Dorsey met een 12-delige tweet (zie hierboven). Ze leidde haar hypothese in met de misvatting die ze had in 2008, wanneer, naar aanleiding van de financiële crisis, de Fed, koepel van Amerikaanse centrale banken, begon met kwantitatieve geldverruiming (QE).

“Ik dacht dat de inflatie een hoge vlucht zou nemen. Ik had het mis,” zei ze. “In plaats daarvan daalde de velocity – een indicatie voor de snelheid waarmee ontvangen geld opnieuw wordt uitgegeven (red.) -, waardoor de inflatoire angel werd weggenomen. De snelheid daalt nog steeds.”

Gedaan “zodra het vakantieseizoen voorbij is”

Wood tweette dat de drie oorzaken van deflatie zullen zijn:

  • Technologisch gestuurde innovatie, die de “krachtigste bron” zal zijn. Dit omvat kunstmatige intelligentie, een industrie waarvan de opleidingskosten jaarlijks met 40-70% zijn gedaald, in wat zij een recordbrekende deflatoire kracht noemde. “AI zal in de komende 5-10 jaar waarschijnlijk elke sector, industrie en onderneming transformeren”, zei ze.
  • Creatieve vernietiging als gevolg van ontwrichtende innovatie. Veel bedrijven, zei ze, zijn tegemoetgekomen aan kortetermijngerichte aandeelhouders die vooral uit zijn op winst, in plaats van te investeren in innovatie. Deze bedrijven “zullen gedwongen worden om hun schulden af te lossen door steeds meer verouderde goederen tegen kortingen te verkopen: deflatie,” voegde ze eraan toe.
  • Cyclische factoren. Na hun sluiting zijn veel bedrijven nog steeds bezig met het inhalen van de consumentenvraag die tijdens de pandemie sterk is toegenomen en bestellen ze waarschijnlijk het dubbele of drievoudige van wat ze normaal nodig hebben. Maar ze voorspelde dat die golf voorbij zal gaan. “Zodra het vakantieseizoen voorbij is en bedrijven geconfronteerd worden met overtollige voorraden, zouden de prijzen moeten afnemen,” stipte ze aan.
    • Ze voegde er nog aan toe dat sommige grondstoffenprijzen, zoals timmerhout en ijzererts, met 50% zijn gedaald.

Olievraag onder niveau van 2019

Ze zei ook dat de vraag naar olie onder het niveau van 2019 ligt, en dat stijgende prijzen die vraag zouden moeten doen afnemen.

Ondertussen dwingt de ESG-trend energiebedrijven om met hun investeringen te focussen op hernieuwbare energie. Ook verstrekken banken minder leningen aan de fossiele sector. Daarbovenop nemen elektrische voertuigen een hoge vlucht, “wat de kiem legt voor een serieuze daling van de olieprijzen op langere termijn”.

(lp)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.