OPINIE – Je ontslag krijgen: het duwt je toekomst, zelfbeeld, financiële zekerheid en soms zelfs je gezinssituatie de dieperik in. Dat zal voor de meer dan 1.200 medewerkers van Carrefour die uiteindelijk hun ontslag zullen krijgen niet anders zijn. Natuurlijk heerst er onrust, woede en frustratie in zowat elke hypermarkt. Al is dat misschien niet nodig.
Dat de CEO van het bedrijf het niet opportuun vond om voor dergelijk nieuws de Thalys te nemen naar Brussel en in plaats daarvan de Vlaamse directrice een videoboodschap (kan het nog onpersoonlijker?) laat opsturen naar het personeel, was niet bepaald een goede strategie 2018 waardig. Meer nog: het al reeds kwade bloed begon te koken. In verschillende winkels zijn spontaan stakingen uitgebroken, anderen bleven zelfs gewoon dicht. De gevolgen laten zich dus voelen bij de klanten van de Franse winkelketen die elders hun boodschappen moeten doen. Iets wat de medewerkers misschien ook beter zouden doen: een job shoppen bij de concurrentie. Want in tegenstelling tot wat Carrefour laat uitschijnen, is er wel degelijk vraag naar verkopers, rekkenvullers, kassiersters en ondersteunende medewerkers in supermarkten. Alleen niet bij Carrefour.
Vacatures
Een snelle kijk op de website van VDAB leert ons dat die vraag in de retailsector zelfs bijzonder groot is. Alleen al in heel Vlaanderen staan er meer dan 1.000 dergelijke vacatures open. 1069 om precies te zijn. Ook in Brussel zijn retailers naarstig op zoek naar personeel: op alle niveaus. Daar staan momenteel zowat 210 vacatures open. Onder de taalgrens staan er bij de Waalse dienst voor arbeidsbemiddeling 384 vacatures open. Er is dus meer aanbod dan vraag, ook na het collectieve ontslag bij Carrefour.
Laten we hoopvol zijn: vandaag meer dan 1.000 vacatures bij supermarkten en meer dan 4.500 vacatures bij VDAB voor winkelpersoneel. Kansen voor de getroffen werknemers van #Carrefour @vdab_be pic.twitter.com/lSr5n5sPQr
“” Charlie Van Leuffel (@CharlieVLeuffel) January 26, 2018
Kabbelende boot
Natuurlijk zullen collega’s afscheid moeten nemen van elkaar en hun vertrouwde omgeving. Maar het is wel de kans om je toekomst écht te verzekeren. Want dat is bij Carrefour al jaren niet mogelijk “¦ na tal van reorganisaties, saneringen, winkelconceptveranderingen, “¦ Misschien wel volgens de boeken, maar niet in het hoofd van de duizenden medewerkers van Carrefour. Was de Franse keten in 2001 nog de op één na belangrijkste retailer ter wereld, dan zijn ze nu al voorbijgestoken door holdings zoals Aldi.Meer nog: in een groeiende markt is Carrefour erin geslaagd om aandeel te verliezen. Bovendien hangt er al jaren een negatieve sfeer rond de hypermarkten van Carrefour, wat de keten ook zélf weet. Weinig jongeren, laat staan hipsters, shoppen nog in de gigantische winkels. Wat ook voor steeds meer ouderen een afknapper is. De meesten shoppen liefst in de buurt én op maat. Vandaar dat Carrefour massaal inzet op de Express- en Market-concepten, die veelal worden uitgebaat door zelfstandigen die dichter bij de mensen staan én in sommige gevallen dichter bij een glimlach. En elektro en dergelijke kopen we veel vaker in specifieke winkels of gewoon online. Andere holdings zoals Aldi, Lidl, Ahold Delhaize en Colruyt zetten wél al jaren in op de toekomst. Dus er is toekomst in de sector. Maar bovenal een toekomst voor de medewerkers die zullen ontslagen worden bij Carrefour. Een ontslag dat wellicht ook nog zal nazinderen bij de Belgische consument “¦