“Facebook is een organisatie die etnische zuivering mogelijk heeft gemaakt. Hun apps maken onze kinderen depressief.”
“Mark Zuckerberg en Sheryl Sandberg, het duo dat het topmanagement van het sociale netwerk Facebook vormt, zal de geschiedenis ingaan als een van de gevaarlijkste en meest schadelijke managementduo’s aller tijden. Hun genialiteit en hun sympathiek voorkomen, gekoppeld aan onze verheerlijking van innovators, hebben onze tieners depressief gemaakt, onze verkiezingen vervalst en grote en kleine bedrijven voortijdig vernietigd.”
Dat heeft Scott Galloway, professor marketing aan de New York University Stern School of Business, gezegd op Fox Business.
“Lippenstift op kanker”
Galloway verwees naar het in de VS bekende gezegde ‘lipstick on a pig’ (‘lippenstift op een varken’), een retorische uitdrukking om aan te geven dat kleine cosmetische ingrepen de ware natuur van iemand niet kunnen verhullen. “U kent die term. Wel, Zuckerberg en Sandberg zijn lippenstift op kanker,” zei de NYU-professor.
“We hebben hier te maken met een organisatie die etnische zuivering mogelijk heeft gemaakt. Hun apps maken onze kinderen depressief,” zei hij. “Dit is een bedrijf dat weigert content te screenen en alles zal doen wat nodig is, als het in de weg staat van hun ‘supernova’ zakelijk model. Facebook is een bedrijf dat democratieën en verkiezingen bedreigt.”
Criminele nalatigheid
“Mochten beide individuen niet zo sympathiek zijn dan zou een procureur hen al hebben aangeklaagd voor criminele nalatigheid.”
© EPA
Kapitalisme is de oplossing, niet regelgeving
Volgens Galloway is er maar een manier om ‘het probleem’ Facebook op te lossen. Hij roept het Ministerie van Justitie op het bedrijf op te breken (Facebook is ook eigenaar van Instagram, Whatsapp en Messenger) opdat de afzonderlijke eenheden dan tegen elkaar moeten gaan concurreren en de consument hier als winnaar uitkomt. “Kapitalisme is hier de oplossing, niet regelgeving.” “Hetzelfde geldt voor Google en YouTube,” aldus nog Galloway.
De NYT-professor refereerde ook naar de uitspraken van Tim Cook eerder deze week in Brussel en zijn suggestie om de GDPR-privacyregeling ook naar de VS te brengen. Maar Galloway vreest dat dit “een complexe en dure regelgeving is, die de machtspositie van de rijke bedrijven, die over advocaten en geld beschikken, verder zal betonneren”.