Het Rijk van Zuckerberg: groter dan het christendom, het zuidelijke halfrond en India gecombineerd

Het sociale netwerk Instagram sloopte deze week de kaap van het miljard gebruikers. De 34-jarige Mark Zuckerberg – de man die vorige maand het ganse Europees Parlement voor schut zette – bevestigt daarmee zijn status van ‘een der machtigste mensen ter wereld.

Voor wie het nog niet mocht weten: de man die niet wilde antwoorden op de vraag van een aantal Europese verkozenen of Facebook een monopolie is, is nu eigenaar van volgende sociale media:

  • Facebook: 2,19 miljard maandelijks actieve gebruikers
  • WhatsApp: 1,5 miljard
  • Messenger: 1,2 miljard
  • Instagram: 1 miljard

    Scott Galloway, professor marketing aan de Stern School of Business van de New York University en oprichter van de L2 Thinktank, bracht onlangs het boek “The Four: The Hidden DNA of Amazon, Apple, Facebook, and Google” uit, waarin hij de machtspositie van voormelde bedrijven onderzoekt.

    De onwaarschijnlijke machtspositie van een 34-jarige

    Over Zuckerbergs machtspositie staat daarin het volgende te lezen:

    ”Zuckerberg staat aan het hoofd van een imperium dat de content, de invloed en de stemming bepaalt van een gemeenschap die groter is dan het christendom, de zuidelijke halfrond en India gecombineerd.”

    Zuckerberg: de op drie na rijkste persoon ter wereld

    Investeerders maken zich duidelijk geen zorgen over privacy- en andere monopolistische vraagstukken en katapulteerden het aandeel Facebook woensdag naar zijn recordnotering van 203 dollar per aandeel.

    Zuckerberg is naast een zakelijk genie ondertussen ook de op drie na rijkste persoon ter wereld, die met een fortuin van 81 miljard dollar snel de meester-belegger Warren Buffett van de derde plaats lijkt te gaan verdrijven.

    IGTV wil concurrentie aan gaan met YouTube

    Instagram kondigde woensdag ook de volgende dagen een concurrent voor YouTube in de markt te zullen zetten. CEO Kevin Systrom omschreef de nieuwe dienst IGTV als “een nieuw platform voor langere video’s”. Met de app kunnen video’s van 15 seconden tot een uur worden bekeken die door Instagram-gebruikers zijn geplaatst. Wie de app opent, krijgt automatisch een video te zien van één van de mensen die hij of zij volgt en kan ook makkelijk doorspoelen of ‘zappen’ naar een andere video. Voorlopig wordt de dienst aangeboden zonder reclame, maar zullen er formules worden uitgedokterd die de makers van de video’s toelaten er geld aan te verdienen.

    Meer

    Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

    De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.