Wereldwijde autoproductie kan weer op groei rekenen; er is echter één uitzondering

De wereldwijde autoproductie lijkt aan kracht te winnen, maar Europa zal tegenover die positieve vooruitzichten achterop blijven. Dat blijkt uit een rapport van consulent S&P World Mobility. De Europese autoproductie zal dit jaar volgens de onderzoekers met een inkrimping rekening moeten houden. Daarbij wordt gewezen naar de aanhoudende tekorten in de aanvoer van halfgeleiders en een vertragende vraag. 

Volgens S&P Mobility zal de wereldwijde autoproductie dit jaar 5,7 procent hoger liggen dan vorig jaar. Daarbij worden eerdere vooruitzichten naar boven bijgesteld. Half augustus had de consulent immers nog van een stijging met 5,1 procent gewag gemaakt.

Chinese lockdowns

“Maar er kan inmiddels op een verhoogde productie in China worden gerekend”, verklaren de analisten de positievere prognoses. “Steeds meer Chinese steden kunnen immers de lockdowns van de coronapandemie afsluiten en stilaan het gewone leven weer opnemen.”

Volgens het rapport zal de Chinese autoproductie dit jaar uiteindelijk 3,9 procent hoger liggen dan vorig jaar. De rest van Azië zou een stijging met 5,5 procent laten optekenen, terwijl op de Amerikaanse continenten een groei met 11,7 procent zou mogen worden verwacht.

“De vooruitzichten voor Europa zijn echter totaal anders”, waarschuwen de analisten. “Daar moet dit jaar een inkrimping met 0,5 procent worden verwacht. Europa is dit jaar de enige regio in de wereld waar minder auto’s zullen worden geproduceerd dan vorig jaar.”

In augustus had S&P World Mobility voor Europa nog een bescheiden vooruitgang naar voren geschoven. “De regio werd echter door de tekorten aan halfgeleiders bijzonder zwaar getroffen”, werpen de analisten op. “Geraamd wordt dat het probleem de Europese autoproductie dit jaar een verlies van ruim 1,44 miljoen exemplaren zal opleveren.”

Optimistischer

“Daarmee draagt de regio 35 procent van de wereldwijde productieverliezen die aan de problemen met de aanvoer van halfgeleiders moeten worden toegeschreven. China, dat nochtans een veel grotere afzetmarkt heeft, zal daarentegen slechts met een verlies van 244.327 exemplaren rekening moeten houden.”

Tijdens het tweede kwartaal van dit jaar had S&P World Mobility zijn prognoses over de autoproductie steevast verlaagd. De schaarste aan halfgeleiders en de oorlog in Oekraïne bleven immers zwaar op de productie te wegen.

Vanaf juni begon de consulent zich echter optimistischer op te stellen. Daarbij werd gewag gemaakt van een verbetering in de aanvoer van kabelbomen, die onder meer in Oekraïne worden geproduceerd. S&P World Mobility stelt zijn verwachting voor de autoproductie dit jaar nu al vier maanden op rij naar boven bij. 

Ook voor volgend jaar maakt S&P World Mobility gewag van een wereldwijde productiestijging met 5,3 procent.

Meer