Europese automarkt is terug van weggeweest: eerste groei in 13 maanden tijd opgetekend

De Europese automarkt groeide in augustus terug voor het eerst in 13 maanden tijd. Maar die overwinning zou van korte duur kunnen zijn: door de economische situatie op het continent, zou ook de verkoop van wagens terug kunnen afnemen.

In augustus werden in Europa 650.305 nieuwe voertuigen ingeschreven. Dat is een stijging van 4,4 procent tegenover dezelfde maand een jaar geleden, de eerste keer dat een positief cijfer wordt opgetekend in meer dan een jaar tijd. Het nieuws werd vrijdag bekendgemaakt door de European Automobile Manufacturers Association (ACEA), de grootste lobbygroep voor de auto-industrie in de Europese Unie (EU).

Fabrikanten van wagens hebben een moeilijke periode achter de rug: de voorbije jaren zorgden problemen met de toeleveringsketen, waaronder een wereldwijd tekort aan halfgeleiders, ervoor dat de productie een versnelling terug moest nemen. Die problemen zouden nu stilaan opgelost geraken. 

Industrie heeft het nog altijd moeilijk

Toch moet een kanttekening bij de groei worden gemaakt. Hoewel de cijfers terug omhoog zijn gegaan tegenover een jaar geleden, was het in augustus 2021 een behoorlijk slechte maand voor autoproducenten. Toen werden immers slechts 622.993 nieuwe auto’s ingeschreven, een daling van maar liefst 19,1 procent tegenover het jaar 2020. Met andere woorden: de Europese auto-industrie doet het nog altijd een stuk minder goed dan enkele jaren terug.

Volgens Gillian Davis, analist bij Bloomberg Intelligence, zou de erbarmelijke economische situatie in Europa binnenkort nog voor meer hoofdpijn kunnen zorgen bij autofabrikanten. “Een hoge inflatie, stijgende rentevoeten en een tanend consumentenvertrouwen, in combinatie met klanten die de vervangingscyclus verlengen te midden van de verbeterde betrouwbaarheid van nieuwere auto’s en snel veranderende technologie, kunnen de onderliggende vraag in 2023 en daarna op de proef stellen”, klinkt het.

Europese economie

Consumenten in Europa hebben momenteel een aantal grote kopzorgen. De inflatie in de Eurozone schommelde in augustus rond de 9 procent, een verdriedubbeling tegenover een jaar terug. Om die inflatie te drukken, heeft de Europese Centrale Bank (ECB) de rentevoeten fors opgetrokken. Daardoor wordt het voor consumenten echter moeilijker om een lening voor een nieuwe wagen te financieren. 

Ook de torenhoge energieprijzen in Europa nemen een steeds grotere hap uit het budget van miljoenen huishoudens. Ook autofabrikanten worden echter door de energiecrisis geraakt. Europese landen zien zich immers genoodzaakt om de energieconsumptie terug te dringen, waardoor onder andere de industriële productie klappen zal incasseren.

(bg)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20