Autopilot en Full Self-Driving van Tesla worden gelinkt aan honderden ongevallen en tientallen doden

Tesla is opnieuw in opspraak geraakt in de Verenigde Staten. Een onderzoek van de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) linkt Autopilot en het meer geavanceerde Full Self-Driving aan heel wat – vaak fatale – ongevallen. Beide rijhulpsystemen zouden er onvoldoende in slagen om bestuurders van Tesla’s betrokken te houden bij het rijden.

Waarom is dit belangrijk?

Het rapport van de NHTSA is vernietigend voor Tesla. Het autobedrijf beweert namelijk al enige tijd dat het op het punt staat een volledig autonoom voertuig voor persoonlijk gebruik uit te brengen. Uit gegevens van de voorbije jaren blijkt dat Autopilot echter nog heel wat problemen heeft, soms met een dodelijke afloop.

Autopilot

In het nieuws: De federale dienst NHTSA opende enige tijd terug een onderzoek na meerdere incidenten met Tesla’s. De resultaten van dat onderzoek zijn vorige week gepubliceerd.

De details:

  • De NHTSA onderzocht 956 ongevallen die gebeurden met Tesla’s tussen januari 2018 en augustus 2023. Telkens ging het om situaties waarbij de chauffeur Autopilot gebruikte tijdens of tot kort voor het ongeval. Vaak ging het om ongevallen die gebeurden toen het donker was en waarbij de Autopilot van Tesla bepaalde situaties verkeerd inschatte.
  • In 29 van die ongevallen waren er doden. In 101 anderen gewonden.

Bestuurders betrokken houden

Het rapport stelt vast dat Autopilot van Tesla chauffeurs niet voldoende is ontworpen om bestuurders betrokken te houden tijdens het rijden. Tesla ontkent dat en zegt dat het chauffeurs daarvoor wel waarschuwt. Zo moeten die hun handen aan het stuur houden en hun ogen op de weg houden. Volgens de NHTSA waren de chauffeurs tijdens de crashes onvoldoend gefocust, waardoor ze te laat reageerden als de Autopilot in de fout ging.

  • In maar liefst 59 van die ongevallen zou de Tesla-chauffeurs vijf of meer seconden de tijd gehad hebben om te reageren. In 19 gevallen ging het zelfs om tien of meer seconden.
  • Uit de analyses blijkt dat bestuurders bij het merendeel van de gevallen niet remden of uitweken om het gevaar te ontwijken.

Vergelijking met andere systemen

De NHTSA wijst in zijn rapport op het feit dat Tesla een ander systeem van Autopilot gebruikt in vergelijking met concurrenten. Omdat het systeem meteen volledig wordt overgeschakeld als bestuurders het overnemen, in plaats van gewoon aan te passen, zouden chauffeurs minder worden aangemoedigd om op te letten.

  • Ook de naam Autopilot is misleidend. Andere merken gebruiken meestal termen zoals “assist”, waarbij duidelijk is dat de aandacht van de bestuurder nog steeds verreist is.

Reactie Musk

Elon Musk heeft op het rapport van de NHTSA niet letterlijk gereageerd. Recent herhaalde hij echter wel nog steeds dat zijn auto’s veiliger zijn dan auto’s die volledig door mensen worden bestuurd. “Het stopzetten van autonoom rijden, betekent op dit moment mensen vermoorden”, zei hij vorige week nog.

Meer
Auto
Gocar.be - Maxime Hérion
Gocar.be - Maxime Hérion
Gocar.be - David Leclercq
Gocar.be - David Leclercq
Gocar.be - David Leclercq
Meer Auto