Tesla schrapt 10 procent van de banen na teleurstellend eerste kwartaal

Er zullen zware ontslagen vallen bij Tesla. Dat heeft het persbureau Bloomberg achterhaald uit een interne mail die Elon Musk naar het personeel stuurde. Concreet zal het aantal personeelsleden met 10 procent slinken na een teleurstellend eerste kwartaal.

Begin deze maand maakte Tesla zijn cijfers voor het eerste kwartaal van 2024 bekend. Daaruit bleek dat er fors minder elektrische wagens verkocht waren. Volgens analisten was dit het gevolg van de toenemende concurrentie vanuit China en de leveringsproblemen van onderdelen. De tegenvallende verkoopcijfers zullen nu grote gevolgen hebben voor de werknemers van het bedrijf.

10 procent van de banen

Het persbureau Bloomberg kon een interne mail bekijken die verzonden werd door CEO Elon Musk. De mail werd verzonden naar alle personeelsleden en meldt dat er een grote ontslagronde plaats zal vinden. “Terwijl we het bedrijf voorbereiden op onze volgende groeifase, is het uiterst belangrijk om naar elk aspect van het bedrijf te kijken met het oog op het besparen van kosten en het verhogen van de productiviteit”.

Concreet zou 10 procent van het personeel zijn job verliezen. Aangezien er wereldwijd zo’n 140.000 mensen werken voor Tesla, zou het dus gaan om zo’n 14.000 mensen die hun job zullen verliezen.

Teleurstellend eerste kwartaal

De ontslagronde is dus het gevolg van een teleurstellend eerste kwartaal. Daarin kon Tesla wereldwijd 386.810 voertuigen verkopen. Dat cijfer lag fors onder de prognose. Er werd namelijk voorspeld dat Tesla in het eerste kwartaal van 2024 449.080 wagens zou afleveren. In vergelijking met het eerste kwartaal van 2023 gaat het om een daling met 8 procent.

In een persbericht liet Tesla toen weten dat er verschillende oorzaken waren voor de tegenvallende verkoopcijfers. In de eerste plaats was er door een update van de productielijn van Model 3 in Fremont, Californië een vertraging in de productie. Ook een brand in de fabriek in het Duitse Grünhede zorgde voor vertragingen. Daarnaast wees Tesla ook naar de stijgende concurrentie vanuit China. Die bedrijven krijgen ook veel staatssteun, waardoor ze hun prijzen kunnen drukken. Tot slot werd ook het verstrakkende geldbeleid van de centrale banken aangehaald als reden. Dat zou er namelijk voor zorgen dat het voor veel mensen moeilijker wordt om een nieuwe wagen aan te schaffen.

Meer