Red Bull doet officieel zijn intrede in de wielersport; Team BORA-hansgrohe verandert van naam

Team BORA-hansgrohe zal vanaf de Ronde van Frankrijk officieel door het leven gaan als Red Bull-Bora-Hansgrohe. Dat heeft ploegmanager Ralph Denk bekendgemaakt op een persconferentie. De naamsverandering komt niet als een verrassing, aangezien enige tijd terug al uitlekte dat Red Bull hoofdaandeelhouder was geworden van de wielerploeg.

Waarom is dit belangrijk?

De officiële intrede van Red Bull in de wielerwereld is een symbolisch belangrijke stap voor de wielersport. Die sport heeft het namelijk al enige tijd moeilijk om grote naamsponsors aan te trekken. Dat een groot bedrijf als Red Bull, dat ook in heel wat andere sporten actief is, interesse toont in het wielrennen, kan ook andere grote sponsoren overhalen. Dat gebeurde recent ook al met Lidl en Decathlon. De jaren ervoor kwamen zo goed als alle nieuwe rijke sponsoren uit Arabische landen.

Begin dit jaar raakte al bekend dat Red Bull voor 51 procent eigenaar is geworden van de holding boven de wielerclub BORA-hansgrohe. Nu wordt die investering ook omgezet in een naamsverandering. Dat zal symbolisch gebeuren voor de Ronde van Frankrijk, die van start gaat op zaterdag 29 juni. Red Bull-Bora-Hansgrohe zal voor deze belangrijkste wedstrijd van het jaar ook een nieuw tenue krijgen.

  • “Ik ben alle drie de naampartners zeer dankbaar. Het is duidelijk dat we één doel, één visie hebben, als je kijkt naar hoe snel we dit partnerschap hebben geïmplementeerd. Zonder BORA en hansgrohe zouden we niet naar dit grote niveau zijn gegroeid. Red Bull heeft een zeer coöperatieve aanpak. Samen met BORA en hansgrohe zullen we veel nieuwe hoogtepunten delen”, klinkt het bij Ralph Denk in de aankondiging van de ploeg.

Jeugdploegen

Bij de aankondiging van Red Bull als naamsponsor hoorde ook het nieuws dat de ploeg een U23-belofteteam krijgt. Dat zal in 2025 van start gaan.

  • Met deze nieuwe belofteploeg zet Red Bull-Bora-hansgrohe nog meer in op jong wielertalent. De ploeg heeft met GRENKE – Auto Eder al een juniorenteam en is ook bekend om zijn scoutingtalent.

Nieuwe renners?

Door de officiële intrede van Red Bull in de wielerwereld duiken er meteen ook heel wat vragen op over mogelijke transfers. Het mag duidelijk zijn dat Red Bull-Bora-Hansgrohe nog meer geld heeft dan zijn voorganger en dus een van de rijkste ploegen uit het peloton is. Bovendien is Red Bull de persoonlijke sponsor van renners zoals Wout van Aert en Tom Pidcock. Voorlopig ontkennen alle betrokkenen wel dat de ploeg van plan is zwaar uit te halen op de transfermarkt.

  • “Het grootste doel is om de komende jaren uit onze talentenvijver nieuwe renners te halen en op te leiden”, klinkt het.

Red Bull bewees in andere sporten al dat het geduld heeft om door te groeien naar de top. Zo maakte het zijn intrede in de Formule 1 in 2005 en pakte het pas in 2010 zijn eerste wereldtitel. Ook in de voetbalwereld bouwt het met verschillende ploeg langzaam aan de weg naar boven.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.