Wereld bouwt volgende tien jaar minstens 120 gigafactory’s; amper negen ondernemingen domineren markt

Het wereldwijde netwerk aan gigafactory’s – fabrieken voor de fabricage van batterijen voor elektrische wagens – kent een bijzonder snelle uitbreiding. Dat blijkt uit een rapport van consulent Benchmark Minerals. Daarin staat dat er inmiddels plannen zijn om de volgende tien jaar nieuwe fabrieken voor een totale capaciteit van ruim 7 terawattuur aan lithium-ionbatterijen te bouwen.

Pas vier maanden geleden had Benchmark Minerals nog van een vorige mijlpaal – de wereldwijde constructie van een capaciteit van 6 terawattuur in de loop van de volgende tien jaar – gewag gemaakt.

China

“De Chinese autobouwer Byd kondigde eerder deze maand de bouw van een gigafactory met een capaciteit van 30 gigawattuur in de stad Yichan aan”, voert Benchmark Minerals aan. “Met dat bericht werd de bandbreedte van de pijplijn aan nieuwe gigafactory’s voor de volgende tien jaar tot meer dan 7 terawattuur uitgebreid.”

“Inmiddels is wereldwijd de bouw van bijna honderdtwintig gigafactory’s aangekondigd”, merken de analisten op. “Tegelijkertijd moet worden vastgesteld dat meer dan de helft van de nieuwe capaciteit die voor de volgende tien jaar wereldwijd is aangekondigd, door amper negen ondernemingen zal worden beheerd.”

Daarbij wijst Benchmark Minerals op de aanhoudende dominantie van China. “De nieuwe installaties die China wil introduceren, omvatten meer dan het dubbele van de capaciteit die de rest van de wereld gezamenlijk in gebruik wil nemen”, werpen de analisten op.

“Tegelijkertijd moet worden vastgesteld dat het merendeel van die installaties wellicht te klein zal zijn om een export naar het buitenland mogelijk te maken en dus vooral op een afzet op de binnenlandse markt zal zijn gericht.”

Slechts een minderheid van de gigafactory’s is volgens Benchmark Minerals geschikt voor bredere leveringen aan meer dan één multinationale autofabrikanten op de internationale markt. China is daar vertegenwoordigd met ondernemingen zoals Contemporary Amperex Technology Limited (Catl) en Byd uit China.

Sectorgenoten zijn Panasonic en Envision AESC uit Japan en LG Energy Solution, SK Innovation en Samsung SDI uit Zuid-Korea. Ook de Amerikaanse autobouwer Tesla zou op de markt grote plannen koesteren.

Umicore

Ook het Belgische bedrijf Umicore is op deze markt actief. Recent nog kondigde de onderneming de opening van een fabriek in de Poolse stad Nysa aan. De fabriek produceert componenten voor de batterijen van elektrische wagens.

Daarbij werd voor een klimaatneutraal productieproces gezorgd. “Dit maakt Umicore het eerste bedrijf in Europa met een volledige circulaire en duurzame waardeketen voor batterijmaterialen”, gaf de onderneming daarbij aan. “De fabriek zal batterijmaterialen leveren aan klanten van Umicore in Europa.”

Benchmark Minerals merkt verder nog op dat China ook een sterke greep heeft op de markt van de kathodes en anodes die in de batterijen moeten worden ingebouwd. In de productie van kathodes zou het land daarbij tegen het einde van dit decennium mogelijk een marktaandeel van 90 procent hebben kunnen uitbouwen.

(as)

Meer
Auto
Gocar.be - David Leclercq
Gocar.be - David Leclercq
Gocar.be - David Leclercq
Gocar.be - David Leclercq
Meer Auto