We zochten nooit vaker naar ‘goed nieuws’ online

In deze corona-lockdown zijn mensen overal ter wereld op zoek naar informatie over de globale pandemie. Maar de statistieken van Google verraden een andere trend die daar hand in hand mee gaat: we proberen dat uit te balanceren met ‘goed nieuws’.

Google begon in 2004 met het delen van cijfers over het zoekgedrag van zijn gebruikers. Nooit eerder scoorde de zoekterm ‘good news’ zo hoog in die statistieken. Tenminste, als we de cijfers van de VS erbij nemen.

Op wereldwijde schaal zit de zoekterm al sinds het begin van dit jaar in de lift, maar ook daar liegen de cijfers niet. Nu de pandemie zich in de VS razendsnel ontwikkelt, neemt de interesse opnieuw afgetekend toe. Zeker wanneer je de statistieken sinds 2004 bekijkt, is de toegenomen interesse in ‘good news’ frappant.

In België is het een beetje zoeken naar de juiste overeenstemmende zoekterm om een vergelijking te maken. De zoekterm ‘goed nieuws’ presteerde in het verleden ook al meerdere keren erg sterk. Toch lijkt er ook nu iets aan de hand te zijn. Google heeft wat tijd nodig om de meest recente cijfers verwerkt te krijgen.

Maar op basis van wat er nu al beschikbaar is (de stippellijn hieronder), blijkt toch dat ook de Belg de afgelopen dagen nood had aan een dosis vrolijker nieuws. Voorlopig is er echter geen sprake van records. De Belg ging blijkbaar in het voorjaar van 2004 ook al eens naarstig op zoek naar ‘goed nieuws’.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20