Volkswagen is niet langer de grootste autobouwer van de wereld

Toyota verkocht het voorbije jaar bijna 9,53 miljoen wagens. – Satoshi Oga/AP

De Japanse autobouwer Toyota is het voorbije jaar opnieuw wereldwijd marktleider geworden. Voor de eerste keer in drie jaar tijd kon de Japanse groep immers meer wagens verkopen dan zijn Duitse concurrent Volkswagen. Beide concerns moesten het voorbije jaar, onder druk van de coronacrisis, nochtans een verlies aan afzet melden.

Onder meer door een sterkere prestatie in China bleek Toyota tegenover de uitbraak van de pandemie echter over een grotere veerkracht te beschikken dan Volkswagen.

China

Toyota verkocht het voorbije jaar bijna 9,53 miljoen wagens. Dat betekende een daling met 11 procent tegenover het jaar voordien. Ondanks die terugval kon de Japanse constructeur echter de kroon van grootste autoverkoper van de wereld opeisen. Rivaal Volkswagen eindigde het voorbije jaar immers met een verkoop van 9,3 miljoen wagens. De Duitse autobouwer zette daarmee 15,3 procent minder wagens af dan het jaar voordien.

In het verleden kroonde het Amerikaanse autoconcern General Motors zich steevast tot grootste autobouwer van de wereld. Dat veranderde echter acht jaar geleden, toen Toyota voor de eerste keer meer wagens verkocht dan zijn Amerikaanse concurrent. De Japanse groep moest echter al snel zelf met een nieuwe rivaal afrekenen. Volkswagen won immers steeds meer terrein en kon zes jaar geleden al gedurende een kwartaal de eerste plaats innemen. Vier jaar geleden nam het Duitse concern de fakkel helemaal over.

‘Beide concerns werden het voorbije jaar door de coronacrisis geraakt,’ merken analisten op. ‘Fabrieken moesten worden gesloten of moesten met een gebrekkige bevoorrading afrekenen. Bovendien werden ook de autodealers gedurende een ruime periode verplicht om de deuren te sluiten. Gelukkig konden beiden na verloop van enige tijd profiteren van een sterk herstel op de Chinese automarkt. Bij Volkswagen werden die winsten echter door een daling van de Europese verkoop ongedaan gemaakt.

Elektrisch

Over de verdere evolutie is er momenteel weinig duidelijkheid. ‘Wel zullen elektrische wagens steeds meer hun impact op de verkoop laten merken’, merkt analist Yoshihiro Okumura, general manager van Chibagin Asset Management, op. ‘Toyota heeft zich daarbij tot nu toe vooral toegespitst op de ontwikkeling van hybride modellen. Dat kan een belangrijke impact hebben.’

‘Het Japanse concern had de snelle groei van de elektrische wagens in Europa niet verwacht. Er moet dan ook gekeken worden welke strategie het Japanse concern op het gebied van elektrische wagens verder zal ontwikkelen. De volgende twee jaar zouden voor Toyota dan ook bijzonder belangrijk kunnen zijn.’