Japanse autobouwer Toyota voelt zich klaar voor strijd met Tesla

Akio Toyoda, topman van Toyota, zegt bovendien dat zijn bedrijf goed is gewapend om op de markt van de elektrische wagens de concurrentie met Tesla aan te gaan.

Akio Toyoda drukte zijn vertrouwen uit dat Toyota op lange termijn op de markt van de elektrische wagens Tesla achter zich zal kunnen laten.

Tesla is met een waarde van 415 miljard dolar de grootste autoconstructeur van de wereld. Toyota staat op de tweede plaats met een waarde van 220 miljard dollar. Nochtans toont de afzet een ander beeld. Toyota verkoopt jaarlijks ongeveer 10 miljoen wagens, terwijl Tesla dit jaar mikt op een afzet van 500.000 exemplaren.

‘Toyota kan echter veel opsteken van het zakelijk model dat Elon Musk, topman van Tesla, heeft ontplooid,’ geeft Toyoda toe. ‘Maar Toyota heeft veel meer mogelijkheden om een brede waaier elektrische en hybride modellen op de markt te brengen.’

‘De vraag naar energievriendelijke wagens kan wereldwijd sterke verschillen tonen. Ik ben ervan overtuigd dat Toyota de portfolio heeft die het best is uitgerust om op die brede vraag te kunnen inspelen.’

Toyota kocht tien jaar geleden voor een bedrag van 50 miljoen dollar een belang in Tesla, maar het strategisch partnership tussen beide partijen werd vier jaar geleden stopgezet.

Goed halfjaar

De Japanse autobouwer Toyota heeft een goed halfjaar achter de rug. Dat inspireert de Japanse groep om zijn verwachtingen voor het hele jaar gevoelig te verhogen. Het bedrijf merkt daarbij op tijdens de coronacrisis beter te hebben gepresteerd dan zijn concurrenten.

Toyota boekte tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een omzet van 6.770 miljard yen (54,5 miljard dollar), tegenover 7.640 miljard yen inkomsten dezelfde periode vorig jaar. De winst daalde van 530 miljard yen naar 470,5 miljard yen.

Akio Toyoda merkte op dat de resultaten van de autobouwer tegenover de eerste drie maanden van dit boekjaar, toen de coronacrisis zwaar op de autosector woog, een duidelijke verbetering hebben laten optekenen. Het eerste kwartaal leverde een winst op van 158,8 miljard yen.

‘Dat was in belangrijke mate te danken aan de werknemers, die bijzonder hard gewerkt hebben om, ondanks de coronacrisis, goed resultaten neer te zetten,’ aldus Toyoda. ‘De werknemers hebben onder meer zelf maskers en andere materialen vervaardigd om zich te optimaal tegen een potentiële besmetting te beschermen. Bovendien werd de efficiëntie van het productieproces opgevoerd.’

Hogere verwachtingen

Die positieve resultaten waren voor Toyoda ook een reden om de vooruitzichten voor het hele jaar op te voeren. Het bedrijf rekent nu op een nettowinst van 1.420 miljard yen, tegenover een eerdere verwachting van 730 miljard yen. Vorig jaar werd een winst van 2.000 miljard yen geregistreerd.

De omzetverwachtingen werden van 24.000 miljard yen naar 26.000 miljard yen opgevoerd. Toyota verwacht dit jaar in totaal 9,3 miljoen wagens te kunnen verkopen. Eerder was gewag gemaakt van een verkoop van 9,1 miljoen exemplaren. Die bijsturing wordt toegeschreven aan betere vooruitzichten in Japan, Europa en China.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20