Volkswagen bekijkt toekomst van Lamborghini, Bugatti en Ducati

De Duitse autogroep Volkswagen werkt aan een evaluatie van zijn exclusieve merken Lamborghini, Bugatti en Ducati. De operatie maakt deel uit van een bredere zoektocht die het Duitse concern heeft opgezet naar grotere schaalvoordelen.

Er moet immers rekening worden gehouden met de verschuiving naar een massaproductie van elektrische wagens. Dat hebben een aantal hoge kaderleden van Volkswagen tegenover het persbureau Reuters gezegd.

Een concrete strategie zal in november door de top van het Duitse concern worden bepaald. Het blijft volgens het management alvast de bedoeling om de waarde van het bedrijf tegen het midden van dit decennium meer dan te verdubbelen.

Opties

De kaderleden erkennen dat er voor de luxemerken van de groep verschillende mogelijkheden kunnen worden onderzocht. Daarbij wordt gekeken naar technologische partnerships, maar ook herstructureringen of een verkoop worden niet vooraf uitgesloten.

Volkswagen wil daarbij onderzoeken of de groep over voldoende middelen te beschikken om ook voor zijn kleinere merken elektrische platforms te ontwikkelen. Er zullen immers zware investeringen moeten worden voorzien om de transformatie van de grote merken uit de portfolio naar het elektrische tijdperk te realiseren.

Herbert Diess, topman van Volkswagen Group, moet op zoek naar nieuwe methodes om geld te vinden voor de financiering van de overstap van verbrandingsmotoren naar de elektrische aandrijving. Kostenbesparingen die ook het personeel zouden raken, zijn door de vakbonden afgewezen.

‘We kijken constant naar onze merkenportfolio,’ verduidelijkte Diess. ‘Dat is zeker momenteel het geval. De autosector maakt immers een aantal cruciale veranderingen door. We moeten ons afvragen welke gevolgen deze transformatie heeft voor de individuele onderdelen van de groep. De merken zullen aan die nieuwe eisen moeten worden afgemeten. Elk merk moet daarbij zijn nieuwe plaats vinden.’

Waarde

Volkswagen moet de financiële middelen verzamelen voor de bouw van een gemeenschappelijke architectuur voor de elektrische toekomst van zijn grote merken. Daarnaast zijn er ook nog de investeringen voor geconnecteerde en autonome technologie en andere nieuwe vormen van mobiliteit. ‘Het is de vraag of daarna nog middelen overblijven voor de exclusieve merken,’ laat Reuters verstaan. 

Lamborghini verkocht vorig jaar 4.552 wagens. Bij Bugatti was er sprake van 82 supercars. Ducati tenslotte verkocht 53.000 motorfietsen.

Binnen het bedrijf vragen sommigen zich echter af of het zinvol is om schaarse middelen te reserveren voor de bouw van elektrische versies van deze merken. ‘De liefhebbers van deze wagens houden vooral van hoge geluidsniveaus en vinden een laag verbruik minder prioritair,’ zeggen ze. ‘Het is dan ook lang niet zeker of dit publiek interesse in zuinige en stille elektrische motoren zal tonen.’

Wanneer de markt de winstgevendheid van de elektrische wagens begrijpt, zal de waarde van Volkswagen volgens Diess alvast een beduidende groei kennen. Hij maakt gewag van een niveau van 200 miljard euro midden dit decennium. Momenteel heeft Volkswagen een waarde van 78 miljard euro. Dat is beduidend minder dan Toyota, dat een waarde van 160 miljard euro krijgt toegemeten.

Meer
Auto