Vietnam investeert 1,5 miljard dollar in uitbreiding containervloot

Vietnam, mogelijk geïnspireerd door gelijkaardige initiatieven in zijn buurland Thailand, wil zijn vloot containerschepen gevoelig uitbreiden. Dat blijkt uit een aankondiging van de Vietnam Logistics Business Association (VLBA), die heeft gemeld een budget van 1,5 miljard dollar te reserveren voor de bouw, de aankoop of het huren van containerschepen.

Verwacht wordt dat de vloot vooral zal worden ingezet op routes die Vietnam verbinden met China, Zuid-Korea, Japan, Maleisië, Singapore, India en de Perzische Golf. Momenteel telt Vietnam tien containerrederijen. Deze maatschappijen beschikken over een gezamenlijke capaciteit van 35.519 standaard containers (teu).

Uitbreiding

De vereniging wees erop dat Vietnam vorig jaar een import en export van 24 miljoen teu heeft laten optekenen. Er werd echter slechts 7 procent van dat volume door lokale operatoren vervoerd. De beperkte capaciteit was daarvan de belangrijkste oorzaak.

De logistieke organisatie, die door de staat wordt gecontroleerd, koestert plannen om samen met de overheid en particuliere rederijen de nodige financiële middelen samen te brengen voor de aankoop van nieuwe schepen.

Er werd aan toegevoegd dat de Vietnamese verladers tevens met een tekort aan containers worden geconfronteerd. Ook daarin zou echter worden geïnvesteerd. Mogelijk zouden daarbij een reeks containers worden aangekocht, maar mogelijk zal met een huurkoop op lange termijn worden gewerkt. Dat moet de verladers immers helpen om hun kapitaaluitgaven te beperken.

De volgende twee jaar zal de Vietnamese vloot overgaan tot de aankoop van schepen met een capaciteit tussen 1.800 teu en 2.500 teu. “De geringe diepgang van deze schepen stelt hen in staat om in de haven van Hai Phong aan te meren”, merken woordvoerders van de organisatie op.

“Volgend jaar zouden veertien schepen worden aangeschaft. Het jaar daarop zouden nog eens zes exemplaren worden aangeschaft. Bedoeling is deze schepen in te zetten op routes naar China en Japan.”

“Vanaf het midden van dit decennium zal er echter gezocht worden naar schepen met een capaciteit tussen 4.000 teu en 5.500 teu. Deze schepen zouden worden ingezet op routes van Oost-Azië naar Zuidoost-Azië en bestemmingen op grotere afstanden.

Gefragmenteerd

“De Vietnamese containermarkt is bijzonder gefragmenteerd”, merkt Tan Hua Joo, analist bij Linerlytica, op. “De individuele vervoerders volgen uiteenlopende groeistrategieën. De maatschappijen die eigendom zijn van de staat, waaronder de Vietnam Maritime Corporation, bleven echter ondermaats presteren.”

“Deze partijen hebben zich de voorbije jaren weinig actief getoond in het uitbouwen van hun capaciteit. Zij hebben ook niet kunnen profiteren van de sterke prestaties die de voorbije twee jaar op de containermarkten konden worden opgetekend.”

Hai An was bij de aankoop van schepen het voorbije jaar de meest actieve Vietnamese rederij. Er werden twee schepen van 1.700 teu aangekocht. In maart bestelde Hai An nog eens twee schepen van 1.800 teu bij de Chinese scheepswerf Huanghai Shipbuilding. Die orders moeten volgend jaar worden geleverd.

“De Vietnamese vloot blijft echter bijzonder klein en is vooral gericht op feeder-activiteiten”, benadrukt Tan nog. “Er is geen capaciteit voor diepzee-activiteiten ontwikkeld om de dominantie van buitenlandse maatschappijen in Vietnam te kunnen bedreigen.”

(ns)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20