Het grootste CO2-probleem in Vietnam: 50 miljoen motors

Het Zuidoost Aziatische land kwam onlangs in de internationale pers voor zijn controversiële, en enorm vervuilende, energiecentrales die volledig op steenkool draaien. Maar nu wordt er ook met steeds meer argwaan gekeken naar een typisch Vietnamees fenomeen: de gigantische vloot aan motoren waarvan de bevolking zich elke dag bedient.

Vietnam telt een bevolking van 96,5 miljoen inwoners. Elke dag rijdt een aanzienlijk deel van die populatie rond op zo’n 50 miljoen motors. Dat zijn ongeveer twee keer zoveel motors als het aantal in Japan en Taiwan gecombineerd. Het is de helft van het aantal exemplaren dat in Indonesië rondrijdt, maar dat land telt een bevolking van meer dan 267 miljoen mensen.

Hoewel de verkoop van motoren tijdens het coronajaar van 2020 met zeker 17 procent zakte, werden er nog steeds 2,7 miljoen stuks verkocht. Er zijn weinig aanwijzingen dat de keuze van de gemiddelde Vietnamees voor het lichte voertuig binnenkort zal veranderen, en daarmee zal de CO2-uitstoot van Vietnam ook moeilijk afnemen.

De motor is koning in Vietnam

Waarom rijden de Vietnamezen zo graag rond met motors? Dat is niet altijd een vrijwillige keuze. Auto’s zijn enorm duur in het land en de regering heft ook hoge belastingen op wagens. In 2020 gingen er maar 400.000 voertuigen met vier wielen over de toonbank in Vietnam.

Motoristen in Ho Chi Minh City. (Isopix)

De motoren zijn ondertussen ook volledig ingeburgerd bij de doorsnee Vietnamees. Wie het zich kan veroorloven, bezit zelfs twee motors: eentje om naar het werk te pendelen en eentje voor de vrije tijd. De lichte motors die populair zijn in Vietnam, zijn ook uitermate geschikt voor de nauwe en slingerende straatjes van de Vietnamese steden en het platteland.

99 procent van de uitstoot in Ho Chi Minh City

Vietnamezen heb ook niet vaak de gewoonte om hun motor snel te vervangen, tenzij het echt nodig is. Dit betekent dat het overgrote merendeel van de motors in Vietnam nog rijdt op fossiele brandstoffen. Het marktaandeel van elektrische of hybride motors is bijzonder klein.

Volgens Ho Quoc Bang, een klimaatexpert aan de Vietnam National University, zijn motors verantwoordelijk voor 99 procent van de uitstoot in hoofdstad Ho Chi Minh City. De stad werkt aan de introductie van een tram, maar daarvoor zullen de meeste Vietnamezen hun motor wellicht niet opgeven.

‘Als ik honderden meters naar een station moet stappen elke dag, dan kies ik liever voor de motor,’ vertelde een werknemer in de stad Hanoi aan de Japanese nieuwssite Nikkei Asia.

(mah)

Lees ook:

Meer